Bilindustrin i USA är körd

GM och Ford gör bilar som ingen vill äga

MOTOR

Amerikansk bilindustri är på väg in i sin kanske djupaste kris hittills.

Problemet för jättarna General Motors och Ford är att de tillverkar bilar som ingen vill ha - och tvingas att slumpa bort dem med förlust.

Foto: AP
Rullar mot sin grav? Det går inte bra för amerikansk bilindustri just nu. Om det vill sig illa kan de stora biljättarna snart gå i graven.

I slutet av 1980-talet var en kvarts miljon bilarbetare i Detroit arbetslösa.

Nu har det gått snart tjugo år och vi är på väg mot en kris som kan bli ännu värre.

Problemet är att biljättarna bygger fel bilar, på fel sätt och helt utan visioner.

Stora bilar - stora pengar

I dag tjänar Ford och GM bara pengar på de stora stadsjeeparna. Ju större bil, desto bättre affär.

Bilarna är rambyggen, enkla, billiga konstruktioner och motorerna är masstillverkade utan finess men med rejäl bränsletörst.

Men bilarna är stora och ser flotta ut med en massa prålig utrustning som inte kostar mycket för tillverkaren.

Allt vore bra om inte den globala oljekrisen och den hotande växthuseffekten smittar av sig även i USA.

Amerikanerna börjar svika även de allra största bilarna, och då har bilindustrin ingenting som ger pengar längre.

De konventionella personbilarna säljs aldrig någonsin med vinst numera.

Japanerna attackerar

Japansk bilindustri har vuxit sig allt starkare i USA, men de amerikanska biljättarna har aldrig tagit hotet på allvar.

De har sett på Toyota, Nissan, Mazda och Honda som något skumt som bara vänder sig till artister, intellektuella, bögar och andra oamerikanska typer.

I dag är flera av de japanska modellerna klassledare i USA. Och nu kommer nästa hot - från Korea.

Chrysler, den minsta av de tre stora biltillverkarna i USA, hade en djup kris för tio år sedan.

Då köpte tyska Mercedes upp företaget, och med tysk ledning har krisföretaget blivit en framgångssaga.

General Motors och Ford har inte börjat snegla åt Saab och Volvo ännu för att se vad de kan lära av svenskarna.

Än så länge handlar det om åtstramningar, nedläggningar och utlandsflytt.

Vi får se om ett par år om inte vinden vänder.

Här är fiasko- och succébilarna

Robert Collin