Lill-Saaben räddningen

GM: Nya 9-2 ska tillverkas i Trollhättan

Foto: Opel, Lennart Pettersson. Montage: Paul Wallander
Saabs småbil Ingen vet hur nya lill-Saaben kommer att se ut. Men bilen delar teknik med Opel Astra och ska utvecklas av Opel och Saab gemensamt.
MOTOR

Saab 9-2, en helt ny småbil, räddar kvar tillverkningen i Trollhättan efter 2010. Det sa General Motors Europachef Carl-Peter Forster på snabbesök i Stockholm i går.

Nya 9-2 ska dela teknik med kommande Opel Astra. Bilen ska utvecklas av Saab och Opel gemensamt. Astra-modellerna kommer att byggas i flera GM-fabriker i Europa men alla Saabar ska byggas i Trollhättan.

- Vi räknar med att bygga minst 150 000 bilar om året i Trollhättan, säger Carl-Peter Forster. Så många Saabar vi kan sälja, och så fyller vi på med Astra för att utnyttja fabrikens fulla kapacitet.

Flyttas till Tyskland

Förra året tog GM beslutet att flytta den kommande Saab 9-3 från Trollhättan till tyska Rüsselsheim och det har legat i luften att även nästa 9-5 följer med till Opel-fabriken. I går bekräftade GM-chefen att de båda stora Saab-modellerna ska byggas på samma plattform, den så kallade Epsilon II.

- Och det blir betydligt billigare att bygga 9-5 i samma fabrik som de andra modellerna som baseras på samma plattform, säger Forster.

Från det Detroit-baserade huvudkontoret har GM:s produktchef Bob Lutz hävdat att en Saab kan se ut hur som helt, och byggas var som helst. Enligt Lutz är produktion i Sverige inte nödvändigt. Carl-Peter Forster har i dag en annan åsikt.

- Huvuddelen av Saabs produktion måste ligga i Sverige för att märket ska ha en trovärdighet. Vi funderade ett tag på att låta Trollhättan bygga nischbilar, som cabbar och stadsjeepar åt olika märken inom GM, men det duger inte. Vi måste bygga en storseriebil i Sverige. Dessutom har vi beslutat om ett "Brand Center" i Sverige för att utveckla och förvalta Saabs identitet. Om det ska ligga i Göteborg eller i Trollhättan är inte bestämt.

Fyra modellserier

Med gårdagens besked kommer Saab om fem år att ha fyra olika modellserier. Den helt nya lilla 9-2, ersättarna till 9-3 och 9-5 och en kompakt stadsjeep som just nu utvecklas i Detroit och som blir först ut av de nya bilarna.

Som grädde på moset, som Carl-Peter Forster uttrycker det, kan det dessutom bli en ny Sonett, det vill säga en uppföljare till Saabs sportbil från 1950- och 60-talen. Saab visar en konceptbil på det temat redan vid bilsalongen i Genève i vår.

Ett tråkigare besked från GM var att växellådsfabriken i Göteborg med 200 anställda troligen läggs ner.

- Vi tar beslutet inom tre månader, säger Forster.

Robert Collin