Nya Saab Sonett – kommer i vår

Sportbilen får premiär i Genève

1 av 2
Det var då. Sonetter som de såg ut förra gången det begav sig. Den röda är en 67:a, den blå från 1956.
MOTOR

NYBIL

Saab Sonett = Sant!

Men det blir inte riktigt som förr, det blir tyngre, fyrhjulsdrift och V6. Konceptbilen visas redan i Genève i vår, produktion, kanske 2007.

Förebilden. Den nya sportsaaben ska baseras på Kappa-plattan, samma som systern Pontiac Solstice. Premiär för Saab Sonett blir på Genève-mässan i vår.

Redan när GM visade konceptbilen Pontiac Solstice i Detroit för snart fyra år sedan började det skvallras om en Saab Sonett. Så kom konceptbilen Vauxhall VX och ryktena tog ny fart trots de sedvanliga dementierna från Saab och General Motors.

Så växte sig ryktena om en ny Opel Speedster allt starkare. Och nu står Saab Sonett i centrum igen.

Det här vet vi: GM-gurun Bob Lutz satte igång utvecklingen av en liten bakhjulsdriven plattform för att kunna bygga en liten sportbil av 1960-talstyp, en Mazda Miata-utmanare.

Produktionsklar i somras

Bilen dök upp som produktionsklar Pontiac Solstice i somras och trots att den inte klår nya Mazda Miata i amerikanska duelltester är bilen en succé med doft av förr i världen.

Saabs konceptbil ska, precis som Solstice, baseras på Kappa-plattformen men blir fyrhjulsdriven (vilket inte är möjligt på Kappaplattformen!). Men Saabs märkesstrateger har insett att en Saab inte kan vara bakhjulsdriven, inte än i alla fall. Därför driver alltså konceptbilen på alla fyra.

Motorn är samma turboladdade V6 som i 9-3 med effekten 250 hk. Plats för två och formgivning som är minst sagt giftig.

Längd- bredd- och höjdmåtten för Solstice är 400/182/128 cm och vikten närmare 1 400 kg.

Om det blir någon produktion är inte klart. Om bilen ska byggas ligger Kappa-plattan närmast till hands, och då lär nya Sonett bli bakhjulsdriven.

Kanske inte s å dumt, trots allt. Roligare sportbil än Mazda Miata är svårt att hitta.

Robert Collin