Saab chockade mässan

Gröna raketen serieproduceras inte

1 av 3
MOTOR

Det där med ”flyget i generna” som Saab kör i sin marknadsföring är förstås bara en floskel. Men i konceptbilen Aero X har man skickligt utnyttjat den en gång i tiden gemensamma nämnaren. Den extrema bilen har en glashuv av samma slag som Saabs stridsflygplan. Den öppnar i bakkant och tar med sig ”dörrarna” uppåt-framåt. Mycket elegant, och tv-team och fotografer tröttnade aldrig på att dokumentera öppningsrörelsen.

Saab har inga planer på att bygga något som Aero X, det ska inte bli någon sportbil i jätteformat, men många av formerna förebådar nästa generation 9-5. Den rundade nosen för bättre luftmotstånd, den långa motorhuven, den kraftigt välvda vindrutan, som i Saab 99 och 900, och det smala bakljuset. Vi känner igen mycket av formerna både från tidigare Saab-modeller och från konceptbilar som 9X.

Motorn är den nya V6:an konverterad till 100 procent etanol, alltså ren sprit utan de 15 procent bensin som blandas in i dagens E85.

Fakta Saab Aero X

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM