Krom-Olsson och hans bucklor

I skogen utanför Vetlanda blir veteranerna unga på nytt

1 av 14
Det var med denna Chevelle Cab som Tobba blev Krom-Olsson. Finishen är lika hög på översidan som undersidan. Bilen köptes 1982 och såldes fyra år senare. I slutet på 1990-talet köptes vagnen tillbaka, plockades ännu en gång ned i molekyler och renoverades till ett ännu bättre skick än första gången.
MOTOR

– Av med skorna! Du är ju på väg in i operationssalen!

Krom-Olsson spänner ögonen i mig, hoppar ur träskorna och tassar före över ekparketten.

Välkommen till en verkstad utöver det vanliga.

Som barn var Torbjörn ”Tobba” Olsson en ganska normal kille, ända tills han såg filmen ”Sista natten med gänget”.

Harrison Fords körning med en Cheva -55:a gjorde så stort intryck på 12-åringen att han såg filmen fem dar i rad.

Därefter fick han inte ut mer veckopeng i förskott, men fastnade i Chevaträsket – och det har bara blivit värre med åren.

– Av med skorna! Du är ju på väg in i operationssalen!

Varför parkettgolv?

Olsson skojar inte när hoppar ur träskorna och går före över ekparketten.

– Parkettgolv? Varför?

– På så vis fattar folk att man inte kan dra in en massa smuts där motorer plockas ihop.

Vi befinner oss i skogen utanför Vetlanda, hos Torbjörn “Tobba” Olsson, mer känd som Krom-Olsson. Efter 20 år i olika hyrda lokaler har han äntligen kunnat bygga en egen verkstad. Visst, hans garage har alltid varit prydliga och pedantiskt städade, men genom att bygga nytt kunde idéerna blomma ut för fullt.

Från vardagsrum till operation

Verkstaden har tre avdelningar. I den smutsiga, där han tvättar, slipar, svetsar och så vidare, är det samma hygien som i vardagsrummet hos en tandsköterska. Huvudverkstadens renlighet är på sjukhusnivå och i operationssalen är det, ja, som i en operationssal.

Trots renligheten (eller är det tack vare) är han mycket produktiv. Olsson jobbar dock inte med

några bruksbilar. Merparten av jobben är renoveringar av äldre Cadillacar och Chevroleter. Oftast handlar det om totalrenoveringar där allt som kan plockas isär obduceras, renoveras och återmonteras. Med en grythunds envishet biter sig Olsson fast i arbetet och är inte nöjd förrän bilen har återuppstått, inte i nyskick, utan betydligt finare.

Började meka med moppen

Som för de flesta av oss motorfantaster började mekandet med en moped som renoverades. Resultatet blev naturligtvis mycket prydligt. Åren gick. På gymnasiet utbildade han sig till snickare och började därefter jobba på en möbelfabrik. Fritiden ägnades åt bilar som gjordes prydliga och fina, men inte uppseendeväckande.

Efter några år fick han äntligen råd att köpa sig en Cheva Chevelle cabriolet och påbörjade en totalt kompromisslös show-renovering. Samtidigt insåg Tobba att bilarna egentligen var hans liv. Och eftersom Olsson aldrig gjort något halvdant, satte han sig åter i gymnasiets skolbänk och utbildade sig till bilmek. När skolan var slut var även Chevellen färdig. Den kromtyngda bilen vann på massor av utställningar. Tobba blev känd över hela Sverige, fick smeknamnet Krom-Olsson och därefter har allt fortsatt av bara farten.

Bosse Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM