Audis Attack

Aldrig tidigare har tysken haft så många nya bilar i garaget

MOTOR

Från 2007 och några år framåt väntar en modelloffensiv från Audi.

Och det handlar om helt nya format.

Till att börja med Audi A5.

En bil som ska fylla luckan mellan Audi A4 och Audi A6. Det blir en sportig och lyxig coupé som endast kommer att finnas med sexcylindriga motorer.

Detta för att särskilja bilen från den nya A4:an som kommer 2008. Audi har satsat hårt på att ta fram en fotgängarvänlig bil.

Vid en krock med en oskyddad trafikant krävs stora, mjuka islagsytor.

Problemet är oftast att man inte får plats med all modern teknik. Såvida man inte vill ha ett extremt långt framparti.

Därför har Audis tekniker kliat sig i huvudet och rumsterat om bland motor, växellåda och framaxel.

Efter A5 och Q7 kommer Q5

Som spinoff på A5 och framför allt nya jättebilen Audi Q7 skapas Audi Q5.

En konkurrent till BMW X3 och kommande Mercedes MLK.

Motorerna blir endast direktinsprutade, med basmotorn 2,0 TFSI.

Intressant att Audi byter filosofi. Man släpper Allroadlinjen och hakar, sent omsider, på SUV-marknaden.

Till skillnad mot logiken bakom pappersstorlekar är ju Audis bilar mindre ju lägre A-nummer

de har. Tidigare minsta bilen var Audi A2.

Nu ligger en ny minsting nära, men denna gång kallad Audi A1.

Visar lill-Audins linjer

Konceptbilen Shooting Brake visar tydligt hur lill-Audin kommer att se ut.

Hoppas verkligen man behåller lite av konceptets uppkäftiga fejs. Attityd är annars en bristvara i dagens bildesign.

Förra året byggde Audi 829 000 bilar.

År 2015 vill Audichefen Martin Winterkorn se 1,4 miljoner bilar rulla ut ur Audifabrikerna. Och för att nå målet tänker man bredda utbudet till hela 40 olika modeller.

Redan i år kommer en ny Audi TT, Audi A6 Allroad, Audi S8, Audi S6 och Audi RS4 cabriolet och Avant.

Audi Shooting brake

Audi Roadjet

Audi TT

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM