Ssang Yong är tillbaka

Satsar på trippel i jeepar

MOTOR

Att lansera stora, tunga stadsjeepar nu kunde ­inte vara mer fel. Men det är precis vad nya återförsäljaren för Ssang Yong Sverige gör.

Planen är att bygga upp ett återförsäljarnät. Inte för gamla miljövidriga bilar som inte är krocktestade. Utan för en kommande våg av koreanska – och framförallt – kinesiska bilar. Till att börja med blir det dock Ssang Yong. I modellutbudet finns tre tunga rambyggen. Rexton är ”storjeep”. Kyron lite mindre men modernare. Och Rodius en ­jättefamiljebuss. Låt se vad de går för.

Rexton – stabil ”storjeep” till okej pris

Rexton är i stort sett lika stor och tung som en Volvo XC90. Med lilla bensinaren på 150 hk är priset 150 000 kronor under XC90. Med dieseldrift runt 100 000 kronor billigare.

Sju sittplatser finns. Det två sista är nödsitsar där man sitter riktigt dåligt. I mitten och fram sitter man dock helt okej.

Ramkonstruktionen gör Rexton stabil och tyst. Fjädringen är ganska stum och styrningen rejält vevig. Fördel är dragvikt på 3 500 kg och låg­växel.

Välj bensinsexan på 220 hk framför dieseln. Den har modernare fyrhjulsdrift och blir billigare att skatta.

Kyron - modernast i familjen

SsangYongs nyaste bil heter Kyron. Storleken är snarlik Honda CR-V men koreanen väger 250 kilo mer. Kyron känns som en välbyggd, tung stadsjeep.

Fjädringen är obekvämt hård över mindre ojämnheter. Men ramkonstruktionen ger lågt vägbuller. Tvålitersdieseln ger 140 hk. Men den är varken snabb, eller snål. I grundutförande, för 270 000 kronor, är bilen bakhjulsdriven. Men satsa på 4WD för 15 000 kr. Extra finesser är backtagningskontroll och antivältsystem. Interiören imponerar.

Bra byggkvalitet och fina materialval och fyra personer har gott om utrymmen.

Rodius - rymlig för rimligt pris

Personlig eller ful? Hur som helst ett intressant alternativ för utrymmeskrävande.

Rodius har samma ramkonstruktion som stadsjeeparna. Det betyder en riktigt vridstyv känsla, lågt däckbuller och en tjänstevikt på 2,1 ton. Interiören känns välbyggd och förarmiljön modern.

Bilen är klart roligare att köra än sina jeep-syskon. Rappare styrning och fastare hull. Fjädringen är bra. 4WD kostar 20 000 kronor extra. Fram sitter man bra.

Där bak bjuds på två rejäla snurrfåtöljer samt en soffa längst bak. Men stolarna är tunga och besvärliga när man vill ha ett plant jättelastutrymme.

SsangYong Rexton 2,7 Xdi

Rexton är en stor och stadig stadsjeep, prisvärd men dock något gammaldags.

SsangYong Kyron 2,0Xdi

Kyrons interiör imponerar, men det gör inte körkänslan.

SsangYong Rodius Xdi 270

Rodius har gott om utrymme, men ett något speciellt utseende.

Alrik Söderlind , Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM