TTillbaka!

Lätt att känna igen Audis nya sportkupé

Foto: audi
MOTOR

Så har Audi äntligen lanserat nya TT.

Mer stretchad. Längre och bredare. Och under det bekanta skalet döljer sig nytt godis.

Massor av kändisar, politiker och vår egen racestjärna Mattias Ekström. Alla ville vara med på invigningen av nya Audi TT.

Det är en efterlängtad uppföljare till ikonen som kom 1998. Och en hel del av formerna ”mer cirklar” som grundidé är kvar.

Men nya TT är hela 13,7 centimeter längre och därmed är också linjeföringen inte lika bullig som tidigare.

Mindre folka och mer Porsche är vad designerna eftersträvat. Audis Space Frame-princip har använts för karosskonstruktionen. En teknik man utvecklat för att kunna tillverka bilar helt i aluminium.

Vinge fälls ut

Nu har man dock blandat in 31 procent stål i kompotten. Det tyngre stålet återfinns mestadels i bakpartiet som motvikt till drivlinan fram.

Gamla TT pryddes efter en tid med en vinge då högfarts-egenskaperna var lite luriga. Nya bilen har en vinge från start. Den fälls ut i farter över 120 km/tim.

För att tillgodose behovet hos det oändliga antalet golfspelande bilköpare ryms naturligtvis två bagar i utrymmet där bak. Volymen är 290 liter respektive 700 liter med fällt baksäte. Sportstolar är standard, liksom klimatanläggning och sportratt med rak nederdel för lättare i- och ursteg.

0-100 under sex sekunder

Tillval är bland annat dynamiskt kurvljus, parkeringshjälp och adaptivta stötdämpare.

Motorerna som erbjuds till en början är inga nyheter. Det är 2,0 TFSI på 200 hästar samt 3,2 V6 med 250 hästkrafter.

Med dessa bensinmotorer rör sig TT från stillastående till hundra på 6,4 respektive 5,7 sekunder. Den starkare motorn har permanent fyrhjulsdrift. I höst är det provsmakning av den nya Audikaramellen. Pris är ännu oklart.

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar