Peugeot i skamvån

MOTOR

Det är rockad i bilbranschen. Två moderna framgångssagor byter plats med varandra – och förklaringen är enkel: framgång

föder framgång föder?problem.

Det handlar om hur nöjda bilägarna är i allmänhet – och i synnerhet vad de sagt om sin bil och sin verkstad i tidningen Vi Bilägares årliga enkät.

Bilägarna blir så sakteliga allt mer nöjda med sina bilar – men skillnaden mellan mycket nöjd och ”mindre” är ändå skillnaden mellan succé och fiasko för bilföretagen.

VW-koncernen – enkätens sorgebarn i flera år – sladdar fortfarande i listan. Men med ett stort undantag: Audi har sprungit upp på tredje plats – och lever nu upp till ryktet om sig själv.

Personalen på jumbon Seat, Skoda och Volkswagen (som trots allt börjar ta sig) borde kanske hälsa på hos grannen i Södertälje och lära sig hur man undviker byggslarv och charmar verkstadskunder.

BMW har de mest nöjda ägarna i Sverige. För andra året i rad. Det beror dels på att bilarna är bra, men man kan också misstänka en del fåfänga. Lägger jag 300 000 spänn på en bil vill jag ju gärna tro att allt är frid och fröjd?eller att andra säkert är sämre.

Rockaden står Peugeot (årets rasare) och Hyundai (årets rusare) för. De byter plats med varandra.

Peugeot ligger nu på plats 16 av 19. Fiaskovarning!

Fransmännens bilförsäljning har blomstrat under 2000-talet. Men kvaliteten på bilarna – och verkstäderna – har tydligen inte hängt med i tempot. Kanske är det lite av det syndrom som drabbade Volkswagen när tyskarna under några år på 90-talet formligen sprutade ut bilar.

På Hyundai (11 nu) är minerna däremot uppåt.

Försäljningen 30 procent upp 2005 – betyder nya friska marknadsandelar i Sverige. Till exempel kallas nya Santa Fe inte ”en billig korean” längre – utan ”en bra bil” helt enkelt. Lite skillnad det...

Men om goda tider ger problematiska effekter på sikt hissar vi varnings flagg för Hyundais kvalitet om tre-fyra år.

Rött!

Gult!

Grönt!

Sture Bjarnelind, redaktör

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar