Stadsjeepen lever

Ryktet om terrängtrendens död är betydligt överdriven

Mazda 5 har fått en storebror – stadsjeepen CX-7. Stark och snabb motor utlovas – men det blir bara fem sittplatser. Mycket lull-lull ingår och ännu mer finns att köpa till.
MOTOR

Det har viskats om att Stadsjeepen är död.

Glöm det – den är starkare än någonsin.

Massor av nya SUV:ar är på gång ut på vägarna.

En storebror till Mazda 5. Så kan man se på nya CX-7. Bilen är 17 cm längre, 12 cm bredare och 3 cm högre. CX-7 har vanliga bakdörrar där Mazda 5 har skjutdörrar. Trots att CX-7 är större än Mazda 5 finns den bara med fem sittplatser (Femman är 6+1-sitsig). Vill man ha sju sittplatser som i nya Hyundai Santa Fe och kommande Mitsubishi Outlander får man välja Mazda CX-9. Men den kommer troligtvis inte till Europa.

Turbomatad

Bagageutrymmet i CX-7 är väl tilltaget och tre fullstora golfbagar ska rymmas. Skönt för alla golfspelare.

Basmotorn är en 2,3-liters fyrcylindrig direktinsprutad bensinare. Den är turbomatad och ger hela 244 hästkrafter. Max vridmoment är 350 Nm. Sexväxlad automatlåda är standard.

CX-7 finns med framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift. Kraften regleras elektroniskt.

Godis på tillvalslistan

Antisladd- och antispinnsystem är standard. Däckdimensionen är 235/60 R18 på lättmetallfälgar.

På tillvalslistan finns bland annat dvd-baserad navigator med röststyrning, cd-växlare, Bose ljudsystem med 240 watt, backkamera, larm, taklucka i glas samt satellitradio. En hel del godis med andra ord.

Som standard finner vi nyckelfria lås och startknapp, liksom luftkonditionering, farthållare och sex krockkuddar.

Andra nya jeepar

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar