”Media tvingade fram krockkuddar på passagerarplats”

MOTOR

Jag minns när svenska motorjournalister högljutt kritiserade bilindustrin för att de var så snåla och bara satte in en krockkudde i ratten och lät passageraren slå ihjäl sig bäst han ville. Det var skandal, fick man läsa.

Bilindustrin kämpade emot som vanligt, en stund, men när medias lobbying fått oss konsumenter att bry oss om antalet kuddar vid bilköpet föll man till föga och placerade kuddar även på passagerarplats.

Jag uppfattade det då, och gör det ännu, som att media då ropade på krav som inte var så genomtänkta i det avseendet. (Och vad skrev du själv?)

Bosse Lindman

Svar: Krockkudden ska skydda mot slag i huvudet. Att slå huvudet i ratten är lätt, det sker redan vid ”lätta” frontalkrockar. Att slå i huvudet i instrumentbrädan, dit det ju är mycket längre, är nästan omöjligt, åtminstone om det inte handlar om de allra minsta bilarna. Själv har jag aldrig (och jag menar aldrig) rankat bilar efter antalet krockkuddar, en sådan ranking har ju många gånger gett korthusbetonade bilar, ofta från Korea, fina säkerhetsrecensioner. Däremot har jag om och om igen varnat för slentrianmässig montering av passagerarkrockkudde.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar