Baby-Volvon - bäst för singlar

Nya kompakta kupén C30 ska inte vara praktisk

1 av 4 | Foto: Foto: NIKOLAI JAKOBSEN
"Jag har gjort en bil till mig själv", säger designern Simon Lamarre. "En smart liten bil som inte lämnar någon oberörd".
MOTOR

PARIS

Volvo, det är väl stora kombibilar med plats för ungar, hund och prylar - trygga men lite trista.

Inte nu längre.

Volvos nya C30 är glamour, image och livsstil för unga singlar och par i Europas storstäder.

Kupén som premiärvisades på bilsalongen i Paris i går styr bort från den klassiska Volvofamiljen.

C30 utvecklades på teknik från S40/V50 och det viktiga var att inte falla tillbaka till det präktigt Volvotypiska.

Sargen kostar extra

Därför fick C30 inga bakdörrar, baksätet fick bara plats för två, bakluckan blev relativt liten för att bilen inte skulle likna en halvkombi.

När C30 visades som en konceptbil på salongen i Detroit i vintras accentuerades formerna av en kraftig bronsfärgad plastsarg längs karossens nederkant.

"Den försvinner på produktionsbilen", var den allmänna gissningen bland biljournalisterna. Men den är kvar.

Den väckte så mycket uppmärksamhet att Volvo erbjuder den som extrautrustning, och det är bara ett exempel på att den nya kupén hittar fram till köpare som aldrig brytt sig om Volvo tidigare.

Inne i C30 är det S40-identiskt i framsätet, så när som på de bredare dörrarna, med aningen större dörrfack.

Bekvämt i baksätet

Insteget till baksätet är lika svårt som i andra tredörrarsbilar, men väl på plats sitter man bekvämt med bra benvinkel och högt i tak.

Bagagerummet är prydligt och ombonat och när bakstolarna fälls fram blir det ett stort utrymme med platt golv.

Bilen börjar säljas om ett par veckor, men leveranserna i Sverige dröjer till slutet av januari, en del stora marknader i Europa kommer före.

Volvo räknar med en produktion på 65000 bilar nästa år, 5000 ska säljas i Sverige.

Snål om du väljer dieseln

Linjer som ska förföra unga par.

Läs mer:

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM