Mitsubishi Pajero – en kryssare

Mitsubishi Pajero ser inte så ny ut på utsidan, men det är en ny bil till 75 procent. Nya Pajero är något bredare än föregångaren.
MOTOR

Pajero är gammal i gemet.

Redan 1983 byggde Mitsubishi den första suven med namnet Pajero. Och sedan dess har bilen tillverkats i 2,5 miljoner exemplar.

Nu har en ny Pajero anlänt. Och även om den inte ser särskilt ny ut på utsidan är den de facto ny till 75 procent. Och det handlar återigen om en suv med mycket goda terrängegenskaper och robust skogshuggarstil. Kunderna som köper Pajero är mycket lojala, de är närmast prenumeranter på modellen. Därför är det en mycket viktig modell för Mitsubishi.

Försäljningen av Pajero i Sverige har också varit mer eller mindre konstant men med en nedgång under 2006. Många väntade nog på nya bilen.

Och nu är den här.

Trygg bil att köra

Den har förbättrats på en rad punkter. Blivit något bredare, fått lägre tyngdpunkt och större bromsar. Antisladdsystem är standard och köregenskaperna med dubbfria vinterdäck är trygga. Bilen strävar kraftigt framåt i kurvorna så särskilt fort vill man inte åka. Dessutom ger styrningen inte mycket info om vad som händer. Men totalt är det en trygg bil att köra och som är väldigt riktningsstabil. En kryssare helt enkelt.

Mitsubishi Pajero