Skoda Fabia - svensk i själen

Svenskarnas populäraste småbil nu som kombi

Nya Skoda Fabia kombi kommer bli en succé. En liten bil med massor av utrymme och ett tilltalande pris kommer hitta en hel del kunder under våren.
MOTOR

Skoda Fabia vann vårt småbils-test i våras. Inte stort, men ändå utan tvekan.

Fabia vann på att vara minst lika bra som konkurrenterna, och sen avgjorde priset.

Nu är kombin här. Och nu talar vi om en riktig succé.

Skoda Fabia kombi träffar den svenska folksjälen mitt i prick. Bilen är lika svensk i tilltalet som Volvo V70, och betydligt svenskare än V50.

Det är stramt, funktionellt och helt utan krusiduller. Formgivningen liknar Konsums blåvita basserie från 1970-talet där varan talade för sig själv och klarade sig utan skrikiga förpackningar.

Ingenting sticker ut

Ingenting sticker ut. Ingenting sticker grannen i ögonen. Ingenting är där för syns skull.

Skoda Fabia finns i tre olika versioner där framdelen alltid är densamma, men där bakdelen skiljer.

Rent estetiskt sitter den vanliga femdörrarsversionen bäst ihop.

Där verkar det ha varit samma designer som jobbat med hela bilen. Den rätt trubbiga och kantiga fronten avslutas prydligt med en lika kantig bak.

I högbygget Roomster hänger fram- och bakdelarna inte alls ihop. De ser ut att komma från helt olika bilar. Men invändigt fungerar bilen hur bra som helst. Baksätet är grym t stort och bagaget rymmer allt!

I nya Fabia kombi som börjar säljas i Sverige nu ser det ut som om bakdelen kommer från gamla Fabia kombi. Den har samma runda former som gamlingen. Jag undrar varför.

Kantigare bak bättre

En kantigare bak hade definitivt sett bättre ut och gjort helheten mer harmonisk men den hade knappast gjort bilen mer funktionell.

För Fabia kombi är ruggigt stor invändigt. Baksätet räcker för två fullvuxna. Det är lätt att kliva in och sen har man massor av benutrymme. Men kanske gör de högt uppdragna sidorutorna att barn får en lätt instängd känsla.

Bagaget är enormt! Kombin är 14 cm längre än vanliga 5-d-modellen och det är överhänget bak som dragits ut.

Men det stora och tunga överhänget har en nackdel: Det påverkar köregenskaperna negativt.

Vanliga 5-dörrarsbilen är synnerligen trygg och lättkörd. Och bjässen Roomster har samma trygga körgenskaper tack vare en alldeles egen bakaxel som klarar trycket. Men Fabia kombi har samma bakaxel som vanliga Fabia och den känns lite för klen. Bilen blir svajig och instabil vid en undanmanöver. Lyckligtvis är anti-sladdsystemet standard, och det griper in för att räta upp bilen innan det känns jobbigt.

Dessutom har Fabia kombi redan råkat ut för problem med bromsarna. I saltslask kan de plötsligt sluta fungera. Skoda har skickat tekniker till Sverige för att utreda problemen.

FAKTA

Skoda Fabia kombi 1,4

Pris: 125?600 kr.

Motor: 4-cyl, 1?390 cm3, 86 hk vid 5?000 varv/min, vridmoment 132 Nm vid 3?800 varv/

minut.

Längd/bredd höjd: 424/164/150 cm.

Vikt: 1?180 kg.

Förbrukning (bl): 0,65 l/mil.

Acceleration: 0–100 km/tim på 12,7 s.

Toppfart: 175 km/tim.

Pris, utrymme och rejäl känsla.

MINUS

Köregenskaper, säkerhet.

LIKA MED

Trots bristerna – det blir succé.

ARTIKELN HANDLAR OM