”Prinsen kör som en kung!”

Aftonbladet fick åka Porsche med Carl Philip på Mantorp Park

Foto: Ola Axman
MOTOR

MANTORP. – Var det läskigt?

Carl Philips blick är lurig efter tre blixtsnabba varv på Mantorp park.

Knappast. Prinsen kör som en kung!

Alla har väl läst om prinsens problem att hålla sig på banan med sin Porsche i Carrera Cup. I helgen var det dags igen. Och äventyret slutade med det vi på Aftonbladet brukar kalla en ”krasch”. Nästan hela bilen fick bytas ut.

– Visst är de duktiga de här grabbarna. Jag litar på dem till hundra procent, säger en glad prins Carl Philip.

Det märks att han älskar sin Porsche. Och att han trivs med grabbarna i teamet.

– Det är ett jätteroligt gäng. Det är bra sammanhållning, alla hjälps åt.

Men det är skillnad på krasch och krasch.

Det vet prinsen. Och det vet alla andra som suttit i en 400 hästkrafter stark Porsche som närmar sig, exempelvis, ”Mjölbykurvan” i 240 kilometer i timmen.

Bromsar du för tidigt är du en fegis och knappast någon vinnare.

Bromsar du för sent hamnar du bland lecakulorna.

”Inte så billigt”

– Om man inte åker av vet man inte var gränsen går. Krascha har jag ju inte direkt någon erfarenhet av. Men det är inte så skönt och inte så billigt heller, säger Carl Philip Bernadotte.

I april i år satte han sig för första gången i sin Porsche 911 GT 3. Han är nybörjaren med allas ögon på sig: ödmjuk och tävlingsinriktad på samma gång.

– Jag tror jag har en lugn stil. Men jag vet inte, jag har tränat på tok för lite. Jag vill veta hur jag snabbt får upp temperaturen – i bilen och i mig själv. De duktiga bara sätter sig och kör, det kanske tar lite längre tid för mig.

Det är inte bara kompisarna i Team Flash Engineering som reagerar med ledsna miner över de hånfulla kommentarerna om krascharna, förlåt avåkningarna. Prinsen verkar i och för sig riktigt cool men innerst inne är han en vanlig människa, som mentorn Janne ”Flash” Nilsson säger.

– Det är klart att det är tråkigt att läsa. Om man inte har någon erfarenhet, men ändå alla dessa förväntningar på sig ... Mycket av det som står är bara fånigt, säger Carl Philip.

Första passageraren

Därför gör han ett undantag: för första gången släpper prinsen in en passagerare i Porschen.

– Jag var lite tveksam till att låta dig åka med först, men om man inte vet vad det handlar om blir det bara fel, säger Carl Philip.

Varken flickvännen Emma eller motortokige pappa kungen har fått följa med. De kanske inte vågar.

– Ta det lugnt. Det kommer gå jättebra. Det är bara att åka med. Du kommer skrika och le, säger prins Carl Philip innan jag ålar mig in i passagerarsätet.

Motorn varvar.

Pirret i magen rinner av mig i samma stund som prinsen släpper kopplingen. Han gör tummen upp.

Nu kör vi.

Enorma krafter

G-kraften är så stark att benen flyger upp i kurvorna. På sista varvet signalerar Carl Philip och jag trycker chockad dit sexans växel.

Det smäller – av kraften och av tändningen som exploderar till.

– Du var lite tidig, vi tappade någon sekund där, säger Carl Philip efteråt.

Tur det, tänker jag.

Tre varv går alldeles för fort. Bästa varvtiden stannar på 1 minut och 23 sekunder. Carl Philip fick sin heldag med Porschen i går. Med varven i ryggen kan han fortsätta att utvecklas till nästa säsong.

– Vi börjar bli kompisar nu, säger han om vrålåket.

Precis innan det är dags att lämna Mantorp ser vi den gula varningsflaggan i ögonvrån.

– Prinsen har kraschat!

Nej då, det var bara en vanlig avåkning. Nästa helg sitter Mjölbykurvan.

Foto: Ola Axman
Prins Carl Philip - den nya ”Motorprinsen”