Volvo S80 blir limo i Kina

Och det blir Audi A4 också

MOTOR

Limousiner av lyxiga tyska och brittiska bilar börjar bli vardagsmat.

Och en Volvo på hemmaplan är ju så vanlig att en förlängd sådan märks ju knappast.

Men nu ska också Volvo och Audi bli statusåk för kineser med höga krav på säkerhet och komfort.

Audi A4L

I Kina är sedanerna en populär modell. Särskilt populära är de med förlängt axelavstånd. Därför blev också S40 den första av Volvos modeller att bli tillverkad i öst. Året var 2006.

Förlängd toppmodell

Nu har Volvo beslutat att även toppmodellen S80 ska tillverkas i Kina, Chongqing-fabriken. Och i stället för standarutförandet kommer den att vara modifierad för att möta kraven från välbärgade kineser. S80L blir modellbeteckningen och för en högre prislapp får man fjorton centimeter extra utrymme för benen i baksätet.

Med fokus på lyxig design, avancerade säkerhetslösningar och hög kvalitet hoppas Volvo kunna ta en stor andel av lyxbilsmarknaden.

Långa kineser jublar

Men Volvo kommer inte att kunna härja fritt på limomarknaden i Kina. Audi vill också ha en del av kakan. Därför blir deras motdrag att förse kineserna med Audi A4L. Långa kineser i baksätet kan glädjas åt sex centimeter mer plats för benen. Bilen som görs enbart för den kinesiska marknaden visades på Guangzhou Motor Show på tisdagen. Motoralternativen i Audi A4L kommer att bli den snåla TFSI-motorn på två liter och 180 hästkrafter eller den 3,2 liters direktinsprutade med 265 hästar.

ARTIKELN HANDLAR OM