Gott nytt bilår – 26 heta nyheter

Mycket att välja på under 2009 om du tänker byta bil

MOTOR

Bilen på bilden här ovanför plåtade vi i Göteborg när Porsche var ute på testrunda med sina prototyper, men det var över ett år sen.

Panameran har sett någorlunda färdig en längre period men Porsche har inväntat att fabriken i Leipzig skulle bli färdigbyggd för att rymma produktionen av den nya, sportiga fyradörrarssedanen.

Panamera får motorer från Cayenne vilket även innebär en V6-diesel, den första dieselmotorn i en Porsche. Motorn är på 240 hk och kommer både i suven och i Panamera nästa år. Det ryktas också om hybrid-V6 och en bensin-V10.

Frågan är om marknaden fortfarande är het för Panamera, Audi A7 och Rapide med flera, när de väl kommer ut till konsumenterna?

Alfa Romeo MiTo

MiTo är Alfa Romeos nya småbil som kommer nästa år. Då får den också sällskap av ytterligare en ny Alfa, det är 149 som spelar i Golfklassen. MiTo börjar levereras i oktober och till sommaren kommer prestandamodellen GTA. Motorn i den värstingen blir en helt ny, rak fyra på 1,75 liter med toppeffekten 230 hk. För teknikfreaks kan vi berätta att GTA får differentialbromsen Q2 som standard.

Toyota Avensis

I Europa är Avensis Toyotas viktigaste stora bilmodell. Försäljningsmässigt har det gått trögt, särskilt det senaste året, så nya Avensis måste bli en fullträff. Vi har tre delvis nya, och snäppet snålare, bensinmotorer från 1,6–2,0 liter att vänta. Dieselmotorerna på 2,0 och 2,2 liter ska i stort sett vara oförändrade men automatlåda är nytt som tillval. Säkerheten har också prioriterats.

Nissan 370 Z

Vi hyllade 350 Z i våra tester för att den gav så mycket körglädje för pengarna. Nu kommer efterföljaren 370 Z. Motorn är förstorad till 3,7 liter och ger 330 hk. Inredningen är omgjord till mer plats för pinaler och bagage.

Aston Martin Rapide

Någon som minns Aston Martin Lagonda från 1980-talet? En mystiskt formgiven fyrsitsig, vrålsnabb limo som shejkerna tog till sig men inte så många andra. Nu är trenden med sportbilar för fyra vuxna, gärna med coupéstuk, hetare än någonsin. Och det tar Aston Martin vara på. Genom att förlänga DB9 med 30 cm och ge den två extra dörrar får man nya modellen Rapide. Teknik och motorer hämtas rakt av från DB9.

Astons nya ska mäta sig med Mercedes CLS och Porsche Panamera, som också gör debut i vinter.

Mercedes S400 hybrid

Lyxlimon S-klass blir den första Mercan med hybriddrift och första bil ut med litiumjonbatterier. Det vanliga startbatteriet har flyttat till bagageutrymmet och hybridbatteriet har tagit dess plats bredvid bensinmotorn.

Fiat 500 Cabricoach

Fiat har bekräftat att 500 cabricoach är på väg och den får tygsufflett. Den delar mekanik med sina bröder och kompletteras av en kombi. Eventuellt blir den senare fyrhjulsdriven som tillval. 500:ans popularitet är

något Fiat tänker utnyttja till max och man följer därför i succébilen Mini Coopers fotspår.

Toyota Auris Verso

Det var länge sen Toyota gjorde något med sin familjebuss Corolla Verso. Men nästa år är det dags för ersättaren Auris Verso att ta vid. Det praktiska konceptet från dagens Corolla Verso lever kvar och sju personer ryms i det kompakta ytterskalet. Motorerna blir desamma som i vanliga Auris-modellen.

Cadillac CTS Kombi

Cadillac toppar bottenligan med mest missnöjda ägare.

GM satsar hårt på att etablera Cadillac i Europa trots att det gått trögt hittills. Nu kompletteras CTS-familjen med två karosser

och en toppmodell. Värstingen CTS-V får samma motor som Corvette ZR1 – den starkaste motorn GM byggt.

Audi TT-RS

Audi satsar hårt på sina RS-modeller men denna gång handlar det inte om en monstermotor. Istället blir TT först med nya femcylindriga sportmotorn. En mycket kompakt motor på 2,5 liter som med tvåstegs turbo ska ge minst 350 hk.

Lexus IS2 50 Cab

Här har vi en riktig läckerbit som ska konkurrera med BMW 3-seriens cabriolet och inte minst nya Audi A5 Cab. Lexus har till skillnad från Audi satsat på plåttak. Under huven sitter samma 2,5-liters V6-motor som vi känner igen från vanliga IS 250 och som ger 208 hk. Framåt vårkanten ska bilen dyka upp hos handlarna.

Volkswagen Polo

Som vanligt låter Volkswagen de billigare märkena vara försökskaniner när man släper nya bottenplattor. Och när barnsjukdomarna är avklarade kommer de första modellerna med VW-logga. Skoda Fabia var först på den gemensamma småbilsplattformen, Seat följde nyligen med sin Ibiza och nu är det dags för Volkswagen med nya generationen av Polo.

Bilen får inte helt oväntat ansiktet från Golf/Scirocco och tekniskt blir det en avancerad kompott som sannolikt även rymmer möjlighet till fyrhjulsdrift. Cross-versionen blir alltså mer än en plastikopererad Polo.

Motorutbudet känner vi igen från övriga VW-sortimentet och det lär följa dagens logik med bland annat en BlueMotion-diesel.

Skoda Yeti

Nej det är inte snömannen i bilform utan en helt ny bilmodell. De första bilarna rullar ut till handlarna under sommaren eller början av hösten. Förutom framhjulsdrift ska Yeti även erbjudas med Haldex fyrhjulsdrift.

Lexus RX350/450

Suven har sålt bra i Sverige, framförallt hybridmodellen 400h. Nu uppdaterade RX är några

centimeter längre. Kanske kommer även en sjusitsmodell. Båda modellerna har 3,5-liters V6-motor som i 450h får draghjälp av en elmotor.

Ford Focus RS

Ford har haft en toppmodell av Focus på lut en längre period. Med en uppiffad Volvofemma på 2,5-liter och turbo ger Focus RS 300 hk och 410 Nm. 0–100 tar cirka sex sekunder.

BMW Z4

Priset lär hoppa upp en bra bit på nya Z4 som följer i samma spår som föregångaren, men är lite större på alla ledder. Då finns det plats för V8-motorn från M3. Taket blir fällbart men i plåt, till skillnad mot föregångarens tygsufflett.

Cadillac SRX

Systermodellen till Saab 9-4X byggs vid samma fabrik i Mexiko men ska få ett ”avvikande” utseende för att inte blandas ihop med den rågblonde svensken. Cadillac SRX kommer under första halvåret 2009.

1 av 2

Seat Exeo

Gillade du gamla Audi A4 och blev irriterad när Audi ersatte bilen med en ny? Eller gillade du den men tyckte priset var för högt. Nu har Seat lösningen i nya Exeo. Bilen baseras nämligen på förra generationens A4 men ska givetvis bli billigare.

Priser är inte klara för Sverige men avslöjas innan jul. Generalagenten låter dock meddela att man hoppas att basmodellen med 1,6-litersmotorn på 102 hk hamnar under 200 000 kronor. Exeo kommer troligtvis även som kombi.

Audi R8 Spider

Under första kvartalet 2009 kommer Audi att lansera en V10-motor till sportbilen R8. Den över fem liter stora motorn producerar 535 hk. I höst kommer även R8 som cabriolet kallad Spider med samma motorutbud.

Brilliance BS4

Kinesiska Brilliances mellanklassbil BS4 kommer till Europa 2009. Dess stora bil BS6 misslyckades fatalt i Euro Ncaps krocktest. Nu har kineserna hyrt in tysk expertis och tror att BS4 ska klara tre stjärnor.

Opel Insignia Caravan

Årets Bil blev Insignia, Opels ersättare till Vectra och under 2009 kommer modellen i en storlastande Caravan-version. Kombimodellen får samma motoralternativ som sedanmodellen där 1,6-litersmotorn på 180 hk är ett intressant alternativ.

Saab 9-4X

Okej, GM har finansproblem å det grövsta vilket slår hårt mot Saab. Men nya mellansuven 9-4X som skulle lanseras i slutet av sommaren 2009 blir ändå högaktuell när den dyker upp, förmodligen 2010. Bilen delar plattform med Cadillac SRX som debuterar 2009 och byggs i Mexiko. Saab säger sig komma med flera snåla motorer men många lär välja GM:s nya V6-diesel på 250 hästkrafter. Återstår att se, främst när bilen kommer, men också om den känns som en äkta Saab för oss här hemma och inte bara för de amerikanska konsumenterna. GM har tabbat sig och varit dumsnåla förut, tyvärr.

Audi A5 Cab

Vi känner A5 som en större coupémodell men nästa år kommer bilen utan tak. Bilen ersätter dagens föråldrade A4 cabriolet men får gammalt hederligt tygtak. En fördel med det är att bagageutrymmet förblir nästan intakt, här ryms 320 liter.

Renault Mégane

Ankstjärten är borta, men har Renault lyckats med formgivningen av nya Mégane? Positivt är att kvalitetskänslan höjts rejält invändigt, något vi kunde konstatera på Parissalongen

i höstas där bilen hade premiär.

Audi A7

Audi A7 är modellen mitt emellan A6 och A8 – lyxigare och sportigare än A6 men inte lika mycket chaufförslimousin som A8. Med motorer upp till 600 hk är den tänkt att utmana Porsche Panamera och Aston Martin Rapid.

Hyundai Genesis Coupé

Hyundais bakhjulsdrivna sportcoupé lanseras i USA under 2009. När den kommer till Europa är ännu oklart. Instegsmodellen har en tvåliters turbomotor på 223 hk och GT-versionen får en 3,8-liters V6 på 310 hk och 360 Nm.