Vardagsracing i toppklass

BMW M3 Cabriolet - både för finkörning och race

Foto: lasse allard
MOTOR

Det är kanske inte den läckraste sportbilen av dem alla.

Men BMW:s M3 Cabriolet funkar lika fint i vardagslunken som på racebanan.

Redan när fingret släpper startknappen har jag gåshud på armarna, V8-motorn på fyra liter vaknar till liv och man anar potentialen omedelbart.

Ljudet är inte lika massivt påträngande som i en AMG-Mercedes, men att man sitter i en äkta sportbil råder det inga tvivel om. Med cabrioletkaross har öronen ännu bättre möjlighet att fullt ut njuta av motorns röstkapacitet.

Magnifikt motorljud

Den som gillar racetoner ur avgasröret har definitivt valt rätt bil, för maxeffekten på 420 hk nås vid mycket höga 8 300 varv och mätarnålens vandring upp till varvstopp är en magnifik uppvisning i motorljud. Ingenjörskonst på hög nivå.

Nytt i M3 är DKG, en dubbekopplingslåda av samma princip som Volkswagens DSG-låda. Alltså en automatstyrd manuell växellåda som växlas med paddlar bakom ratten eller sköter sig själv, allt efter förarens önskemål.

ARTIKELN HANDLAR OM