Volvo snålast i flera klasser

Nu finns sju bilar
i Drive-programmet

Foto: stefan mattsson
Volvo V50 - en av sju modeller som finns i Drive-version.
MOTOR

Volvo är snålast i flera klasser samtidigt.

Ytterligare fyra modeller får bära Drive-märket och därmed har man sju bilar med klasslägst förbrukning.

Det tog inte lång tid för Volvo att flytta fokus från hög förbrukning till låg. Riktigt låg dessutom för här i Genève står en C30 Drive som drar 0,39 l/mil. Än mer imponerande är att man lyckas få ner S40 och V50 till 0,4 l/mil. Behovet av en hybridbil känns genast som bortblåst vilket Volvos representanter inte är sena att påpeka. Nu handlar det förstås om dieselmotorer vilket i sig inte innebär miljövänlighet, men låg förbrukning ger låga CO2-utsläpp och det är vad tillverkarna jagar.

Men är dieselmotorer verkligen Volvos framtida svar på miljöfrågan? När kommer andra alternativ, för i USA vill man inte ha dieselbilar?

– Vi har snåla bensinmotorer också, till exempel i C30 och ska satsa på turboladdadning främst i USA framöver. Men vi tänker också ha en hybridbil på marknaden 2012, säger Stephen Odell, vd för Volvo PV.

Ska ni införa något system för att reducera kväveoxidutsläppen som är en av de stora nackdelarna med diesel?

– Vi har flera projekt på gång, men i första hand satsar vi på att nå CO2-kraven, det är mycket viktigt för oss då gapet mellan vår CO2-nivå idag och de kommande kraven är betydande.

Tänker ni satsa vidare på gasbilar?

– Behovet är alldeles för litet. Varje gång vi undersöker marknaden kommer vi fram till att det går att sälja runt 4 000 bilar och då är det inte värt att satsa.

Sju bilar i Drive-programmet

Driveprogrammet består nu av sju bilar. S80 och V70 drivs liksom de mindre bilarna av företagets 1,6-litersdiesel på 109 hästar och V70 Drive förbrukar hela 18 procent mindre än dagens 2,0D.

XC70 och XC60 har båda den nya 2,4D-motorn på 175 hästar men också framhjulsdrift vilket naturligtvis är en nackdel för vissa. En annan nackdel är att Drive-bilarna får lägre dragvikt (se separat ruta).

Tänker reducera utsläppen ännu mer

C30, S40 och V50 Drive har finslipats ytterligare med ett start/stopp-system. För att kunna driva bilens klimatanläggning och andra funktioner är batteriet större och Volvo säger att det ska klara upp till 175 000 start/stopp-cykler. Systemet ska spara fyra till fem procent bränsle vid blandad körning och upp till åtta procent i stadstrafik.

Och Volvo tänker inte stanna där.

– Vårt mål är att ytterligare reducera CO2-utsläppen genom att utveckla ännu mer miljöanpassade bilar, meddelar Stephen Odell.

Ändrad dragvikt för Drive-bilarna

Drive-bilarna har begränsad dragvikt. Detta beror delvis på att S80/V70 har begränsad motoreffekt men framförallt för att kylningen försämrats med den igentäppta grillen på alla Drivebilar.

Till årsmodell 2010 kommer det finnas följande varianter av Drive:

C30 saknar dragmöjlighet.

S40/V50 får dra 1 300 kg.

S40/V50 med start/stopp får dra 800 kg.

S80/V70 får dra 1200 kg.

XC70/XC60 får dra 1500 kg.

Så här lite drar bilarna