Dags för nya sommardäck

14 sommardäck i stort test – varning för Kina-däcken

MOTOR

Vintern är slut. Äntligen börjar det bli dags att plocka av vinterhjulen och sätta på sommardäcken igen.

Foto: Lasse Allard
Undanmanövertest på våt asfalt.

Och nu tänker du: Sommardäck. Tja, alla är väl rätt lika. Och så tar du första bästa. Det vill säga det billigaste. Som för övrigt har ett modernt mönster som ser riktigt bra ut. Tycker du.

Du kanske kollar in någon internetbutik och hittar lockande lågpris. Vi får ju knappt köra fortare än 100 någonstans och även lågprisdäcken från Kina är ju godkända för dubbla hastigheten.

Vi tog med oss 15 olika däck, två omgångar av varje, alltså sammanlagt 120 däck till testbanan i södra Texas där vi varit flera gånger tidigare.

Amerikanska däcktillverkaren General byggde banan. Nu är både General och banan tyska.

Mycket är nytt och förbättrat sen vi var där förra gången. Men vädret som får oss att flyga den långa vägen, det är som vanligt. Lite svalt på nätterna men säker sol och svensk sommarvärme på dagen.

Vi har valt däckstorleken 205/55 16 som håller på att bli den nya ”svenssondimensionen”, i alla fall på nyare bilar i Volvostorlek. Och hastighetskoden H, som tillåter körning upp till 210 km/tim.

Få svenska bilister kör så fort. Men sådana är reglerna. Däcken måste klara bilens toppfart.

Vi testar de viktiga egenskaperna grepp och komfort. Och rullmotstånd som ju påverkar bränsleförbrukningen. Men inte slitage, det är tyvärr allt för komplicerat, tidskrävande och dyrt.