Sluta förvirra

Gör reglerna lika för alla miljöbilar

MOTOR
Jonas Bladh, tf redaktör.

n man, vi kan kalla honom Olle, ringde mig häromdagen. Han var upprörd och förvirrad. Olle bor några mil utanför Stockholm, men jobbar i city. Oftast åker han tåg till och från jobbet, men då och då måste han ta bilen in till sin arbetsplats i stan.

Olle har nyss köpt en liten, miljöbilsklassad dieselbil. Glad i hågen tog han sin nya bil till jobbet. Detsamma gjorde hans granne, som har en likaledes miljöklassad bil, fast grannens bil är en stor kombi och går på etanol. Men grannen kör oftast på bensin i alla fall. När det båda åker till repektive jobb i Stockholm får grannen, med sin stora bil med stor motor och bensin i tanken åka gratis i tullarna. Olle, däremot, får snällt betala 30 spänn för infarten i stan, och 30 spänn när han ska hem. Trots att båda bilarna är klassade som miljöbilar.

Olle är knappast ensam om att undra varför reglerna är skrivna på det här förvirrande sättet. Varför kallas en bil miljöbil i det ena registret, men klassas som vilken annan fossilbränsledriven bil som helst i det andra?

Miljöbilsboomen är redan här, men med klarare, enklare regler skulle vi kunna vara mycket bättre. Förra året var 18% av alla nya bilar som såldes i Sverige miljöbilar. Jag tror dock att vi är många som tvekar inför valet av bränsle, och vi behöver inte luddiga bestämmelser när vi ska göra en så pass stor investering som ett bilköp trots allt är.

Till och med i de stora bilarnas förlovade land, USA, har det börjat pratas om miljöbilar. GM-chefen Rick Wagoner presenterade både en liten Hummer, den kanske mest avskydda bilen i miljörörelsen, och en liten Saab-stadsjeep – båda med etanolmotorer. Läs Robert Collins stora rapport från bilsalongen i Detroit.

Glöm inte vårt stora vintertest, där vi på nytt tar ut nya Volvo V70 och dess värsta konkurrenter. Och när vi kört på is och snö – och sammanställt vinter och sommartesterna vet vi vilken som är Sveriges bästa vinterbil. Det vet du också, när du läst jättetestet.

FAKTA

Smarta jänkare. Rakt emot allt vad vett och sans säger har jag alltid varit svag för Hummer. Och i Detroit vissade GM upp en mini-Hummer – med etanolmotor! Jag ryser av välbehag.

MINUS

Tröga jänkare...i nästa ögonblick inser man att det går rätt långsamt med miljöanpassning i staterna. Kolla bara in jätte-pickuperna på de följande sidorna. Och så försvann välbehaget.