Låna bilen på kortet

1 av 3
Bernd Kempter, 42, och sonen Lucas, 6, har anmält sig till Cars2Go. Totalt har 8 000 bilister i den tyska staden Ulm nappat på idén att med hjälp av ett chip att få tillgång till 200 Smartcar-bilar.
MOTOR

ULM. En avancerat form av carsharing med namnet Car2Go har blivit ett dundersuccé i sydtyska Ulm.

Folk har köat för att vara med och kunna disponera en av de 200 Smart-bilarna i princip när som helst.

Projektet startade i oktober förra året på Daimler-koncernens forskningscentrum i Ulm.

I mars fick bilisterna börja registrera sig för billån. De väntade 5 000 deltagarna vid årets slut har redan nu blivit 8 000.

”Att köra bil ska vara lika enkelt som att använda en mobiltelefon” heter det i en reklamslogan för projektet. Och så är det i praktiken också.

Det enda som krävs är att du registrerar dig. Efter identitetskontroll får du ett RFID-chip påklistrat på ditt körkort. Chipet fungerar som dörrnyckel till bilarna, som kan befinna sig var som helst i kommunen.

200 mil i månaden

Du hittar en ledig bil antingen via internet, mobiltetelefonen eller spontant under en promenad. Det är också möjligt att boka en bil i förväg. Sedan kan du använda bilen hur länge som helst, dock finns i kontraktet ett tak på 200 mil i månaden.

Att låna bilen kostar 19 cent i minuten, 9,9 euro för en timme eller 49 euro för ett dygn. Bränsle ingår, och om du behöver fylla på bensin så finns ett bensinkort i bilen.

När du har kommit dit du ska, kan du parkera bilen på alla platser inom kommunen, där parkering är kostnadsfritt. Dessutom finns det speciella parkeringsplatser i stan och i parkeringsgarage.

Bilarnar brukar inte står kvar länge. De används i genomsnitt av åtta till tio personer om dagen, men det kan också bli så många som 15 olika chaufförer.

Diesel kan bli el

Att det just har blivit Smart Diesel föklarar projektledare Robert Henrich med att det sällan är mer än två personer i en stadsbil, att inte tar inte mycket utrymme och att den släppar inte ut mer än 88 gram CO2. Men för framtida projekt kan han även tänka sig elbilar.

Nästa steg sker i Austin, Texas, USA. Även här med Smart, fast bensindrivna.

Text & foto: Richard Holtz

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar