Spinn loss på fälgar

Hjulets historia – del 1: fälgen

Foto: Foto: MARTIN STRÖM
Aluminiumfälgen uppfanns långt före andra världskriget, men fick sitt genombrott på 1960-talet. Denna Vette är utrustad med de moderna, lätta fälgarna.
MOTOR

I 50 år var ekermodellen med centrummutter kung – sedan kom aluminiumfälgen

Hjulet uppfanns för si sådär 6 000 år sedan i Asien. På den tiden var kommunikationerna dock inte så snabba och det tog ungefär 2 000 år innan hjulet rullade in i medelhavsområdet.

Konstruktionen utvecklades och blev betydligt starkare när någon kom på att en järnring kunde fästas runt periferin. I till synes ändlösa tider plågades världens befolkning därefter av bullret från de järnskodda hjulen.

Den första vinken om en väg ut ur eländet fick fransmannen La Condamine, då han på 1730-talet i Amazonas djungler såg indianer i regnrockar, tillverkade av saven från ett träd – Europa hade upptäckt gummit.

Gummit i sin naturliga form var dock inte användbart till hjul. eftersom det blev skört vid minusgrader och klistrigt vid temperaturer över 50 grader.

Problemet löstes ungefär hundra år senare. Processen döptes till vulkanisering och blev en industriell revolution. Detta trots att indianerna vulkaniserade gummi redan 1 600 år före Kristi födelse.

Revolutionerande plåtekrar

Nåväl, med homogent gummi på hästkärrornas hjul dämpades oväsendet på gator och torg. Nästa revolution uppstod när plåtfälgarna ersatte träekerfälgarna, som var ömtåliga, krävde mer skötsel och knarrade när träet blev för torrt.

Det första snabbt demonterbara hjulet i bilens barndom var Rudge Withworths ekerfälg med centrummutter. Konstruktionen uppfanns 1905 och var under de första femtio åren mycket modern. Därefter konkurrerades ekerfälgen ut av de lättare och starkare aluminiumfälgarna.

Flashiga aluminiumfälgar

Aluminiumfälgen uppfanns långt före andra världskriget, men fick sitt genombrott på 1960-talet. I dag köps de mest på grund av ditt utseende.

Den största vitsen med aluminiumfälgar är dock att de har lägre vikt än plåtfälgar och på så sätt sänker den ofjädrade vikten.

Den ofjädrade vikten är den del av bilen som befinner sig på ”vägsidan” av fjädrarna och alltså påverkas direkt av ojämnheter i vägbanan. Ju mer ofjädrad vikt man har, desto större är risken att hjulet kommer i studsning över ojämnheterna och tappar greppet.

Vikten är alltså en faktor att räkna med när du köper nya däck och fälgar. Bredare hjul ger ju bara bättre väggrepp så länge de behåller sin kontakt med underlaget.