Stor & Saabisk

Stort intresse när nya 9-5 premiärvisades

1 av 3 | Foto: martin ström
MOTOR

Frankfurt Den är slank, stilig, stor – och saabisk.

I går avtäcktes nya Saab 9-5 inför hundratals journalister på bilsalongen i Frankfurt.

Det var pompa och ståt kring Saab när bilsalongen öppnade i går.

Saab-chefen Jan-Åke Jonsson pratade om framtiden och Christian Koenigsegg fyllde i.

– Saab 9-5 är en viktig bil för Saab, för det dröjer innan nästa nya modell är klar. Vi räknar med att bygga 40 000–50 000 9-5 om året och Saab går med vinst om två och ett halvt år, säger han.

Inför en mindre grupp svenska journalister berättade Koenigsegg att han blev uppringd av Beijing Automotive för två veckor sedan.

– De ville gå in med pengarna vi saknade. Och genom Beijing får vi en chans att bygga bilar i Kina.

Nära bakhjulsdrift

Det tog tolv år för Saab att utveckla ersättaren till 9-5. Det är fem år för lång tid. Anledningen är att General Motors hela tiden hade nya idéer om hur bilen skulle byggas.

En gång tyckte Detroit att den skulle bli bakhjulsdriven, och baseras på den australiensiska muskelbilen Holden. En annan att den skulle vara en utveckling av gamla 9-5. En tredje gång skulle bilen utvecklas tillsammans med Alfa Romeo.

Komfortabelt

Till slut blev grunden en helt ny bottenplatta från General Motors. Och den är riktigt bra. Aftonbladet har redan provkört och allting stämmer, köregenskaper och komfort är i toppklass.

Det tråkiga är att bensin/ etanolmotorerna är gamla och törstiga och att baksätet är trångt.

Bilen är jättestor, 508 cm lång, men baksätet är litet. Hur kunde det bli så?

FAKTA

Saabs skygge finansiär i Frankfurt

Till slut kom den amerikanske affärsmannen Augie K Fabela till Saabs monter på bilsalongen i Frankfurt. Han är styrelseordförande och störste ägare i Koenigsegg Group som tänker köpa Saab Automobile. Men han håller sig helst undan rampljuset.

När Saab på tisdagen hade sin stora show och visade nya 9-5, betraktad som en ödesbil för bolaget, syntes han inte till. Men på onsdagen var han tillsammans med sin pappa på bilsalongen och hade möten i Saabmontern. Där träffade han Saabs vd Jan Åke Jonsson och de andra delägarna i Koenigsegg Group – Christian von Koenigsegg och Bård Eker.

– Han har ett otroligt nätverk och har träffat många på bilsalongen, säger Saabs informationschef Eric Geers.

Journalister ville han dock inte prata med.

TT