Audi vinnare i kristider

Gör vinst trots kris i branschen

Audi S5 CAb - muskelbil med attityd, nischad för dem med öite tjockare plånbok.
MOTOR

Nästan alla biltillverkare backar.

Utom Audi.

Den tyske jätten är en vinnare i bilbranschens svåra kristid.

Företaget gick med vinst för 13:e året i rad 2008.

Målet för Audi har länge varit att sälja en miljon bilar. 2008 är året då man lyckades och under hösten lyckades man gå emot trenden och sälja – trots global finansiell härdsmälta.

Märken som Jaguar och Dacia gick också bra men från helt andra nivåer.

Stort modellutbud

Men hur lyckas Audi? Trots en bred modellpalett har man knappast de snåla småbilar som alla snackar om att Volvo och Saab saknar.

Och Audi själva ser inte den uttalade trenden, att ”alla vill köpa små bilar”. Det säger företagets PR-avdelning i en intervju med Sveriges Radios P1.

Hög skrotningspremie

Egentligen kan man tycka att det är lite för märkligt, för de facto köar folk i Tyskland i dag för små bilar. Anledningen är generösa rabatter och en kraftigt höjd skrotningspremie á 25 000 kronor. Den innebär i praktiken att en kund kan få en ny VW Polo för endast 50 000 kronor.

Audis hemlighet

Hemligheten bakom Audis framgång ligger i märkets förmåga att ta bra betalt för varje bil och att erbjuda enormt många nischbilar som bygger upp företages image. Audis snittintäkt per såld bil är hela 30 procent högre än för Volvo.

Det handlar också om att man är bra på att utnyttja stordriftsfördelarna.

– Audi använder VW-delar men är bra på att få spets på produkterna och framförallt bra på att snabbt få ut många modellvarianter, säger Christer Karlsson, fordonsforskare och professor vid Copenhagen Business School i Köpenhamn, till P1.