”Den sväljer nästan 2 kubik”

Aftonbladet provkör nya E-klass kombi

MOTOR

Aftonbladets Martin Ström är just nu ute och provkör nya Mercedes E-klass kombi som börjar säljas denna månad. När vi får taf på honom är han i skånska Barsebäck.

Foto: Martin Ström

Vad är det du rattar just nu?

– Mercedes största men också marknadens största kombibil – E-klass. Den tar 695 liter i bagaget och med nedfällt baksäte sväljer den nästan 2 kubikmeter. Den är alltså större än Volvos, Skodas och BMWs motsvarigheter.

ott om plats för saker, med andra ord. Hur är den på vägen då?

– Just den här bilen har en dieselsfyra på 204 hästar med dubbelturbo och så har den AMG-paket vilket innebär sportchassi, speciella fälgar och lite aggressivare look. Och sportchassit är faktiskt en positiv överraskning – bekvämt och inte alls så stumt och stötigt. Och dessutom välbalanserat, bilen understyr en liten aning.

Hur är komforten i övrigt?

– Bra. Utrymmena i bilen är generösa. Baksätet är förvånansvärt lågt och ger en kraftig knävinkel och dåligt lårstöd. Däremot är ryggdynan bekväm och takhöjden är enorm, inga problem för långväxta med andra ord. Sidorutan är stor och man ser bra ut. Men ska man åka stort så får man också vara beredd att betala en hacka.

Jaha, hur mycket då?

– Grundpriset ligger på 369 900 kronor för E-klasskombi med den minsta dieseln på 136 hästar. Men den här bilen är betydligt dyrare. Med allt lull-lull inräknat blir priset 626 800 kronor.

626 800 kronor...men vem köper en sån bil?

– Ja...taxiåkarna vill nog säkert ha en sådan här. Och vill de köra på fordonsgas så blir de besvikna. Den kommer visserligen i gasutförande men först mot slutet av året och då endast som sedan. Kombin dröjer.

–Men sedan är ju Sverige kombiland så intresse finns nog.

Skulle du vilja ha en?

– Absolut! Om jag hade råd.

FAKTA

Bilen som Martin provkört kostar i grundutförandet 425 000 kronor. Men AMG-paketet och annan extrautrustning drar upp priset till 626 800 kronor. Men då får man b la finesser som trötthetsvarnare, dödvinkelvarnare, adaptiv farthållare med nödbroms före eventuell krock, vingelvarnare, elsäten med minne, dubbla takluckor.

”Snäll” motorhuv är standard i modellen men adaptiva strålkastare är tillval.

Baksätet kan fällas ner med ett handtag i bagageluckan. Vill man ha extrasäte i bagaget för barn upp till 40 kilo kostar det 11 000 kronor extra. Lastsäkringspaketet landar på 3100 kr.

ARTIKELN HANDLAR OM