Lexus RX450h: Obekväm kvarleva

Foto: Magnus Liam Karlsson
MOTOR

Toyota har lett miljörejset med sina hybrider i många år.

Men är nya Lexus-jeepen fortfarande ledande?

Nja...

Svårt hitta bra körställning i Lexusen

Av våra tre dinosaurier är nya Lexus RX450h den minsta, och dessutom utrustad med hybridteknik. Det gör att den också är snålast av våra tre kombattanter. Men är den därmed bäst? Och behövs den?

Det raka svaret: knappast.

Uppföljaren till Lexus RX400h som var innefolkets förstaval för några år sedan (stora delar av kungahuset sågs bland andra i den) har blivit större, starkare och snålare. Sägs det.

Lexus uppger att RX450h ska gå att köra på 0,63 l/mil i blandad körning. Men det är omöjligt för en vanlig bilist. Under testkörningen i lagstadgade hastigheter kommer jag som bäst ned runt 0,9 l/mil – förvisso bättre än exempelvis Audi Q7, men då är också Lexus 300 kilo lättare. I stan däremot sticker förbrukningen iväg rejält.

En märklig bil

Tanken är att bilen ska köras längre på el än föregångaren. Man kan bland annat trycka in en knapp för enbart eldrift upp till 40 km/tim. Men hur ofta gör man det i vardagssituationer? Och gör man det inte är bensinmotorn aktiv mest hela tiden.

I övrigt är RX450h en märklig bil. Motorn är stark med bra vrid från första stund, och växellådan är utsökt.

Men färden känns ändå orolig på grund av chassi och fjädring. Som förare känner du inte det minsta av underlaget, vilket är ett ärvt problem från föregångaren. Man vill gärna få en uppfattning om vad som händer under däcken – men Lexusen bjuder inte på något.

Inte heller är färden speciellt komfortabel. Märkligt nog kombinerar bilen gungighet med alldeles för stötigt uppförande på sämre under lag och över broskarvar.

Utrotningshotet kvarstår

Med sin nättare framtoning och sitt hybridsystem har Lexus RX450h en bättre framtidsprognos än sina dinosauriekollegor. Men utrotningshotet kvarstår – eftersom det finns mindre jeepar som är smartare och bättre.

FAKTA

Lexus RX450h

Pris: 573 100 kr.

Motor: V6 bensin, 3 456 cm3, 249 hk vid 6 000 varv/minut, vridmoment 317 Nm vid 4 800 varv/minut. Två elmotorer, fram 167 hk, vridmoment 335 Nm, bak 68 hk, vridmoment 139 Nm, tillsammans max 299 hk

Förbrukning: 0,63 liter/mil (blandad). CO2: 148 g/km

Acceleration: 0–100 km/tim på 7,8 s. Toppfart: 200 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 477/189/169 cm. Tjänstevikt: 2 280 kg.

Motorstyrkan och växellådan. Känsla.

MINUS

Dålig komfort, dålig körkänsla och förbrukning.