Delikatess från Alfa Romeo

Alfas Romeos nya Giulietta officiell

MOTOR

En ny Alfa ser man inte varje dag. Men efter många spionbilder, rykten och spekulationer kring märkets nya Golfklassutmanare Giulietta så är den nu officiell.

Och man är generösa och bjuder på tre bilder som visar att italienarna vet hur man hanterar ritstiftet.

Inte helt överraskande så är Guilietta större än sin föregångare 147, en bil som tiden sprungit ifrån och som kom innan alla Golfklassbilar jäste upp till jättebullar.

Större än Golf

Nu är det i princip bara VW Golf som inte har växtvärk i klassen, och Guilietta är faktiskt hela 13 centimeter längre än folkvagnen. Längden är 435 centimeter och därmed är Opel Astra fortfarande ohotat längst i klassen. Alfan mäter 180 centimeter på bredden 180 och 146 på höjden och avståndet mellan hjulen är 263 centimeter vilket bör ge bra innerutrymmen.

Tittar man noga på den enda interiörbilden som Alfa ger oss ser man att framstolen är väldigt långt framdragen, så benutrymmet bak är nog inte så bra som det först ser ut.

Bagageutrymmet är medel i klassen med 350 liter.

Små och effektiva motorer

Små motorer är Fiat bra på och Alfa Romeo får ta del av dessa. Till att börja med blir det fyra turboladdade maskiner med 1,4 på 120 hästar som basmotor. Fiats nya ventilteknik MultiAir kommer på samma motor och effekten höjs då till 170 hästkrafter. Diesel tankar man i 1,6 JTDM på 105 hästar eller 2,0 JTDM som ger 170 hästar. Vill man ha fler pållar får man vänta till hösten då specialversionen Quadrifoglio Verde kommer och motorn på klassiska 1 750 kubik ger 235 hästar med turboladdning. En delikatess att se fram emot!

Guilietta debuterar i mars på Genèvesalongen.

ARTIKELN HANDLAR OM