Mercedes först ut med bränslecellsbil

Aftonbladet fick exklusiv provkörning

1 av 5 | Foto: Martin ström
Aftonbladets Martin Ström fyller på vätgas i den första, snart serieproducerade bränslecellsbilen.
MOTOR

Att provsmaka framtiden är alltid spännande. Och denna gång rör det sig inte om en fjärran prototyp med usla vägegenskaper.

Mercedes B-klass F-CELL är en fullt fungerande bränslecellsbil och i vår startar serieproduktionen.

Bränslecellsbilar tillhör framtiden, i alla fall de flesta biltillverkare stort på området. Honda hann först med sin FCX som utvalda personer redan kör runt i, men bilen går inte att köpa utan leasas ut för att hålla kostnaderna i schack.

Först i världen

Inte heller Mercedes F-CELL är billig, faktum är att ingen vill säga något om priset ännu, men denna B-klassbaserade bil är ändå den första serieproducerade bränslecellsbilen världen skådat. I vår byggs de första tvåhundra bilarna som primärt kommer at användas av universitet och olika företag för ytterligare utvärdering.

Under Aftonbladets provkörning visar sig F-CELL vara lika lättkörd som vilken bil som helst med automatlåda. Jag vrider om nyckeln och inget händer mer än att instrumenteringen tänds, sedan är det bara att lägga i växeln och gasa. Ljudlöst givetvis eftersom bilen drivs av en elmotor.

El och gas i symbios

Upp till 12 km/tim drivs bilen av ett litiumjonbatteri som även används för att stötta bränslecellen vid kraftig acceleration. Sedan är det bränslecellsstacken som står för energiförsörjningen. En bränslecellsbil tankas med vätgas som bildar elström i en kemisk process med syre. Restprodukten är vattenånga.

Bilen känns pigg och enligt Mercedes ska prestanda motsvara en vanlig tvåliters bensinbil. Effekten är 136 hästar och vridmomentet höga 290 Nm och det räcker till mer än väl i en bil av B-klassmått.

Lokal vinst

Det är väldigt festligt att glida fram med vetskapen om att man inte släpper ut några avgaser, men i dagsläget är produktionen av vätgas inte så miljöeffektiv. Elektrolysen för att få fram gasen kräver mycket energi, och det kan vara fossilt baserad energi. Miljövinsten ligger, precis som med en ren batteribil, på det lokala planet, alltså inga avgaser där bilen framförs.

Farmtidsmack i Malmö

Mercedes har lyckats locka över ett exemplar av F-CELL till Malmö från det pågående klimatmötet COP15. Vår tur går genom Rosengård till en av få existerande vätgasmackar i Sverige. Här finns för övrigt allt från biogas till olika kraftiga eluttag och nämnda vätgas. Framtiden är redan här.

Men vi tankar inte, det skulle dock gå säger Mercedes tekniker Christian Przybilski, även om trycket är lägre i pumpen här än på Mercedes hemmaplan i Stuttgart. I Tyskland tankar man med 700 bars tryck och då ska man kunna köra 40 mil på en tank.

Räckvidden i testbilen är endast 16 mil eftersom Christian bara har tillgång till 320 bars tryck i Köpenhamn och han blir lite nervös när tre gasglada journalister gjort allt för att göra slut på de tre gastankarna. Ska han lyckas ta sig tillbaka över bron? Utan vätgas kommer man ingen vart.

Få påfyllningsställen

Här har vi givetvis ett av problemen för bränslecellsbilar just nu. Påfyllningsställena för vätgas är få, men Daimler och övriga biltillverkare som satsar på vätgas har slutit avtal med infrastrukturföretag om ett rikstäckande nät i Tyskland.

Många krocktester

Tidigare har kyla varit ett problem, men Mercedes lovar att bilen startar vid en temperatur ner till – 25 grader och någon övre temperaturgräns finns inte. Säkerhetsbiten är givetvis mycket viktig och av de över hundra prototyper som byggts har man krocktestat 30 stycken.

Tekniken fungerar, serieproduktionen har startat och infrastrukturen är i sin linda. Visst kan bränslecellsbilar vara en del av framtiden, om politikerna vill.

ARTIKELN HANDLAR OM