Dubbat eller dubbfritt – hur ska Vägverket ha det?

MOTOR

Köp dubbfritt – det är lika bra som dubbat.

Ställ bilen om du inte har dubbdäck.

Två budskap från Vägverket dagarna före årets största trafikhelg.

Hur ska de ha det egentligen?

Vägverket, med säkerhetsdirektör Claes Tingvall i spetsen, har under hösten anmodat svenska folket att gå från dubbdäck till dubbfria friktionsdäck. ”De är lika bra nu för tiden”, ”Har du antisladdsystem räcker det med dubbfritt” har det låtit från Tingvall.

Aftonbladets Robert Collin, med 25 års erfarenhet av däcktester, har stått på andra sidan i flera debatter med säkerhetsdirektören och visat på bristerna.

Vårt stora vinterdäcktest, som finns här på sajten, visar med all tänkbar tydlighet att dubbdäck är överlägsna andra vinterdäck i svenskt vinterklimat.

Men dumheten var ändå på väg att vinna. I Stockholm – som just i skrivande stund har minus 10 grader på termometern, är klätt i ett vackert vitt snötäcke och bjuder på snorhala vägar – förbjuder om bara några dagar dubbdäck på en av stadens mest trafikerade gator. Fler kommuner står i kö för att göra detsamma.

Men kanske kan de senaste dagarnas trafikkaos i snart sagt hela landet få dubbförbudstalibanerna att ändra sig.

Sverige behöver dubbdäck!

Och – faktiskt – nu börjar även Vägverket att ge med sig.

I gårdagens Aftonbladet uttalade sig pressekreteraren Thomas Andersson på följande sätt:

”Det är hårt väder att köra i, så är man orutinerad och utan dubbdäck bär man stanna hemma.”

Jamen så bra då, att det beskedet kommer just före julhelgen när så många ska ut på hala vägar.

Jamen så bra då, att Vägverket talat sig blåa för dubbfritt hela hösten.

Jamen så bra då, att Vägverket därmed lurat på massor av svenskar däck som inte är tillräckligt bra för vårt svenska klimat.

Det är ju bara att ställa bilen!

Strunta i släkten, köttbullarna och Farmors skinka.

Strunta i att barnen inte får den jul som de förväntat sig.

Ställ bilen bara, för du kanske kan köra till släkten i påsk i stället, då det inte är så halt.

Hur var det nu de skulle ha det, Vägverket?

redaktör, Aftonbladet Bil

ARTIKELN HANDLAR OM