Super-Volvon har 400 hästar

C30:an är mer en racer än en gatbil

1 av 4
MOTOR

Polestar visar Supervolvon i Göteborg.

C30 med 400 hästar och fyrhjulsdrift.

Förra året vann Polestar STCC med en Volvo C30. Nu visar man vad företaget kan göra med en gatbil. Alla som besöker Göteborg Motorshow i dagarna kan beskåda den nya Supervolvon.

Volvo C30 Polestar Performance Concept Prototype är det långa namnet på Supervolvon. Det handlar om ett koncept som ska dra uppmärksamhet till Polestars gatbilsverksamhet.

Piffar till standardbilar

Företaget tävlar inte bara i STCC för Volvo utan utvecklar även effektoptimeringar för Volvos standardbilar, produkter som säljs genom Volvos återförsäljarnät med full garanti.

– Vi har utgått från en standard C30 T5 som vi har justerat med större turbo och större intercooler så nu ger motorn 400 hästkrafter och 500 Nm, förklarar Christian Dahl på Polestar Racing.

– För att få ner kraften i backen har vi utvecklat fyrhjulsdrift tillsammans med Volvo och vi har extremt stora bromsar som inte är tillåtna i STCC, fortsätter Dahl.

Aerodynamik från STCC

Han berättar också att man tagit delar av aerodynamikpaketet från STCC-bilen.

– Vi har tagit allt det goda från STCC och sen har vi gått lite över gränsen, förbi de regler som vi är begränsade av i vanliga fall.

”SKA ha en sådan”

Robert Dahlgren, Polestars STCC-förare, är en av få som kört bilen.

– Den är ruskigt häftig att köra och den är mer lik en racerbil än en gatbil.

Kan du tänka dig en sådan i garaget?

– Om jag vill ha en? Jag SKA ha en sådan, säger Robert och skrattar.

FAKTA

Fakta: Polestar C30 Performance Prototype

Motor: Volvo T5: 2.5L Turbo med större intercooler och KKK 26 turbo, modifierade kolvar, vevstakar och insugningskam.

Effekt: 405 hk. Vridmoment: 510 Nm.

Drivlina: Quaife mekanisk differentialbroms fram och bak (samma som Focus RS)

Haldex AWD.

Chassi: Öhlins stötdämpare och fjädrar.

Snabbare styrväxel med 2,25 utväxling.

Bromsar:

Fram: Brembo 380mm skivor med sexkolvsok.

Bak: Brembo 330mm skivor med fyrkolvsok.

Hjul: 19-tum med 235/35-däck.

Interiör: Racingstolar med fyrpunktsbälten.

Exteriör: Aerodynamik från STCC-bilen.

ARTIKELN HANDLAR OM