Nya bilen som ska rädda Saab

Martin Ström: En hel del körglädje – till ett högt pris

Ett nytt hopp Om ett år kommer hela Saabs nya 9-5-serie att vara ute på marknaden. Företaget räknar med att sälja 40 000–50 000 bilar när hela modellutbudet är på plats. Aftonbladets Martin Ström ger bilen fyra plus. Foto: Martin Ström
MOTOR

Nya Saab 9-5 är en utmärkt bil.

Men kan den rädda Saab?

Martin Ström i nya Saaben.

Räcker det att den är snygg att se på, fin att köra och rymlig att sitta i? Saab hoppas givetvis på det och räknar med att sälja 40 000 – 50 000 bilar när hela modellutbudet är på plats, det vill säga även kombin. Den kommer först om ett år.

Ska vara rolig

Vägarna Saab valt ut består av idel kurvor. Självförtroendet är på topp, det här ska vara en rolig bil. En äkta Saab i så måtto.

Jag testar 9-5 med 2-liters dieselmotor på 160 hästar, en basbil för 314 000 kronor. Det är ingen sportbil men visst är den fin att köra med absolut tillräcklig kraft.

Motorn är inte lika sofistikerad som klassens bästa, ej heller automatlådan. Däremot går den snålt och mot Audi A6 (som Saab gärna vill jämföra med) står den sig utmärkt, Saaben är starkare men snålare. Koldioxidutsläppet är endast 139 gram.

Lätt och kvick

Styrningen är lätt och kvick, men behöver mer känsla för att konkurrera i körglädjestoppen. Helhetsintrycket är att nya 9-5 känns betydligt nättare på vägen än vad den fem meter stora karossen ger sken av.

Att bilen blivit så stor skyller Saab på oss journalister, vi har klagat på att gamla 9-5 var för liten. Dessutom ville man differentiera 9-5 från 9-3. Men det är knappast hela sanningen, bilen är konstruerad under GM-tiden och de ville ha en riktigt stor bil. Resultatet blev väl stort, men storleken kommer passagerarna tillgodo.

Trångt huvudutrymme

Benutrymmet bak är enormt. Det kan man inte säga om huvudutrymmet som är begränsat både fram och bak. Bara riktigt långa slår i huvudet, men redan vid normallängd är sidosikten begränsad och man känner sig instängd med mycket små rutor.

Säkerhet är viktigt för Saab. Bilen har fått högsta betyg i Euro Ncap och har en rullsensor som drar åt bältena och aktiverar krockgardinerna om bilen voltar. Unikt i klassen är att sidokrockkuddar och bältessträckare bak är standard.

Om nya 9-5 lyckas är inte beroende av om Saab placerar nyckellåset mellan stolarna – det finns nämligen ingen nyckel, bara en startknapp. Det avgörs av om kunderna accepterar Saabs nya prisnivå.

FAKTA

Betyg

Saab kan utan tvekan konkurrera i storbilsklassen med nya 9-5. Nu erbjuder man massor av teknik, en hel del körglädje och en snygg kaross. Men man tar bra betalt också.

Saab 9-5

Grundpris: 315 000 kronor.

Våra tillval: Vector-paketet för 17 500 kronor (larm, parkeringssensor fram och bak, 17-tums lättmetallfälg, komfortstolar, dimljus mm).

Testad motor: 4-cyl diesel, 1 956 cm3, 160 hk vid 4 000 varv/min.

Vridmoment: 350 Nm vid 1 750 varv/min.

Förbrukning (angiven): 0,53 l/mil (bl).

CO2 g/km: 139.

Acceleration: 0–100 km/t på 9,9 s.

Toppfart: 215 km/tim.

Längd/bredd/höjd cm: 501/187/147.

Bagageutrymme: 515 l.

Tjänstevikt: 2 030 kg.

ARTIKELN HANDLAR OM