Optiker rasar mot sänkta synkrav

Transportstyrelsen tillåter sämre syn hos bilförare

Foto: Lasse Allard
Robert Collin testade att köra med sämsta tillåtna syn – och blev skraj av resultatet.
MOTOR

Från och med i höst kan du se sämre – och ändå få körkort.

Nya regler sänker kraven på bra syn bakom ratten – det får optikerbranchen att rasa.

– Horribelt. Hur går detta ihop med nollvisionen, säger Optikerförbundets ordförande Paul Folkesson.

Foto: Jonas Bladh
Catarina Ericsson, styrelseledamot, och Paul Folkesson, ordförande, från Optikerförbundet.

Enligt ett beslut i EU ska kraven för körkort i medlemsländerna synkroniseras. Ett av områdena som tas upp är synen, där de svenska kraven sänks.

Just nu är Transportstyrelsens förlag till ny lagtext ute på remiss, och en av 51 remissinstanser är Optikerförbundet. Som inte alls gillar vad de läser.

– Jag tycker att Transportstyrelsen gör det enkelt för sig när man bara lutar sig mot EU-direktivet. Jag får det inte att gå ihop när man sänker kraven samtidigt som staten satsar miljarder på att säkra vägarna, säger Paul Folkesson, ordförande för optikerna.

”Det var jävligt suddigt”

I april deltog Aftonbladets trafikreporter Robert Collin i ett forskningsprojekt som utförs av Karolinska Institutet. Där fick Collin testa att köra bil med linser som satte ned hans syn till den lägsta tillåtna nivån.

– Jag körde runt en del i stadsmiljö och på lite större vägar och allt var jävligt suddigt och skyltarna var oläsliga. Men den riktiga chocken kom när det började mörkna och jag mötte ett gäng cyklister. De andra i bilen hade sett cyklisterna i en minut, jag såg dem inte förrän de var precis framför bilen.

Nu ska alltså kraven sänkas ytterligare. Vad tycker du om det?

– Får jag vara lite ironisk? I så fall är det väl bara att Trafikverket sänker hastighetsgränserna en gång till...

Inga syntester

Transportstyrelsen har inte heller valt att utnyttja möjligheten att kräva nya syntester när körkort ska förnyas var tionde år.

– Nu gör du kontrollen vid 16 års ålder, när du får övningskörningstillståndet. Sedan görs ingen mer koll alls. Var tionde år måste du skaffa ett välliknande foto till körkortet – men inte testa synen, säger Catarina Ericson, optiker och ledamot i Optikerförbundet.

– Man förnyar ju körkortet var tionde år med ett nytt foto, bilar besiktas varje eller vartannat år – men ögonen testas bara en enda gång.

Linstillverkaren Ciba Vision har låtit göra en Sifo-undersökning om svenskarnas vanor när det gäller synundersökning.

Bland annat visar undersökningen att var tredje svensk låter det gå mer än fem år mellan synundersökningarna, samt att 12 procent helt struntar i att kolla synen. Lika många, 12 procent, menar att det är bra att träna ögat genom att inte använda synhjälpmedel.

– Dålig syn kan leda till sämre reaktionsförmåga och därmed påverka säkerheten på vägarna. Det bör egentligen inte gå mer än tre år mellan varje synundersökning, på den tiden kan synen hinna förändras mycket. Det är dags att sätta den frågan högre på agendan, säger Anita Robertson, expert inom ögonhälsa på CIBA Vision.

”Detaljer inte viktiga”

Lars Englund, chefsläkare och expert vid Transportstyrelsen, menar dock att kraven, även efter att de sänks, räcker.

– Jag tycker inte att det är bekymmersamt. Detaljskärpan i synen är inte så viktig som till exempel att uppfatta vad som händer i ögonvrån, eller hur stort synfältet är. Det visar stora undersökningar från bland annat USA. Dessutom är det inte bara synen som spelar roll, utan lika mycket hur hjärnan hanterar vad vi ser.

– Då skulle jag vara mer intresserad av att exempelvis ta blodprov för att hitta alkoholister, som utgör en större fara.

Lars Englund menar också att det test som Robert Collin var med på inte är vetenskapligt i sin utformning.

– Det är inte rätt att göra ett test med en sådan plötslig synnedsättning, eftersom det blir en helt annorlunda situation. De som är vettiga ser till att ha bra glasögon.

Han tycker heller inte att det är motiverat att införa ett krav på synundersökning i samband med att man förnyar körkortet eftersom kostnaderna skulle bli höga för den enskilde. Däremot kan det finnas anledning att optiker får rapporteringsplikt när de får patienter med nedsatt syn.

– Det kanske skulle vara något att tänka på. Så har vi i dag med läkare som måste rapportera om en patient får en sjukdom som påverkar i trafiken. Kanske skulle vi se över det, säger Lars Englund