Två års tystnad om Tesla-sågningen över

TopGear väljer att tala om stämningen

MOTOR

Bråket kring TopGears sågning av Tesla Roadster fortsätter.

Upprepade krav på en rättelse eller förklaring har ignorerats av BBC.

Då tröttnade Tesla och stämde BBC.

Först efter två år väljer BBC att kommentera tvisten.

Enligt programmets producent Andy Wilman är bolagets policy att inte kommentera något påstående i programmet så länge det inte leder till en rättslig tvist. Då den gränsen nu är passerad väljer Wilman att ta bladet ur munnen.

Uppgiften om att bilen under testet klarade endast 88 km på grund av en överhettad motor kom från Teslas egna tekniker som granskat bilen efter testet. Wilman står fast vid att en en trasig säkring i en vakuumpump fick bromsarna att påverka bilen och motorn. Dessutom säger han att Tesla inte lät teamet fortsätta testet förrän bilen blivit reparerad.

Knuffades in i garaget

Det var år 2008 som elbilen Tesla sågades i TopGear. I ett avsnitt knuffade programledaren Jeremy Clarkson bilen till garaget och beklagade att ”det är ju synd att den inte fungerar i verkligheten”. Därefter konstaterade han att bilens batteri dött efter endast 88 kilometer samt att bilens bromsar inte fungerade som de skulle under testet.

Tesla var snabba med att gå till motangrepp mot TopGear och BBC och hävdade att testet var fejkat. Batteriet var inte alls dött och bilen hade inte behövt knuffas till garaget, menar Tesla.

Diskussionen mellan de två parterna har stundtals varit frän. BBC valde till slut att medge att knuffandet bara skulle visa vad som kunde hända, men att det ändå var en rättvis bild av hur bilen klarade testet.

När avsnittet sedan kom ut på köpfilm och på internet upprepade Tesla kraven på rättelse fast utan resultat. Till slut valde man att stämma programmet och BBC.

ARTIKELN HANDLAR OM