Spyker vill sälja Saab-egendomar

Fastigheter värda nära 1 miljard kan säljas – och hyras tillbaka

Saab fastigheter är värda nästan en miljard. Foto: Roger Lundsten
MOTOR

Spyker Cars bekräftar att man för diskussioner med en finansiell institution om att sälja och hyra tillbaka Saabs fastigheter.

Utgången av förhandlingarna är ännu osäkra och måste godkännas av Riksgäldskontoret. Vidare besked väntas inom kort.

Beskedet från Spyker fick aktien att stiga. Vid 9.30 hade aktiekursen gått upp med 3,7 procent.

Att företag säljer sina fastigheter och sedan leasar dem, är inget ovanligt.

– Sedan åtminstone 25 år har sådana här lösningar använts av en rad olika företag i olika branscher, säger Mikael Wickelgren, lektor i företagsekonomi vid högskolan i Skövde.

– Det kan man göra av olika skäl. Till exempel att man som företag ska syssla med det som är huvudverksamhet i bolaget, inget annat.

Företagen kan lägga fastigheterna i ett särskilt bolag, sälja detta till ett fastighetsbolag och sedan hyra anläggningen medan fastighetsbolaget släpper loss sin expertis på att vårda verksamheten.

– En annan orsak till att sälja är att man vill lösgöra kapital som ligger bundet i fastigheterna, säger Wickelgren.

Det är så Saab resonerar.

Värde baserad på verksamheten

I samband med rekonstruktionen av Saab för två år sedan beräknades byggnader och mark till 915 miljoner kronor.

Men det är ett värde som beräknats på att det fortfarande byggs bilar i husen. Det är det bokförda värdet. Man räknade också fram ett konkursvärde för byggnader utan bilfabriksinnehåll. Då hamnade man på betydligt mer blygsamma 270 miljoner kronor.

Oroligheterna kring Saab förra veckan med plötsliga produktionsstopp fick en grupp stora tjänstebilskunder att vända sig till kunskapsföretaget Ynnor för att få ett slags riskanalys gjord.

Analysen är klar och beskedet till tjänstebilskunderna är lugnande. Det är ingen fara med att köpa Saab.

– Vi ser inte någon omedelbar konkurs för Saab, säger Ynnors vd Ronny Svensson till P 4 Väst.

– Vi tror heller inte att livscykelkostnaderna kommer att påverkas, utan företagen är rätt så trygga i sitt innehav, anser Svensson.

De kunder som begärt analysen från Ynnor motsvarar cirka 1 000 sålda Saabbilar.

Det viktigaste enligt analysen är att återförsäljarna klarar sig och kan fullfölja de åtaganden som de har.

”Inga kommentarer”

Från Saabs sida hade man på måndagen inga kommentarer, förutom den pressrelease som på morgonen berättade om ambitionen att sälja fastigheterna och sedan hyra dem igen.

Alla frågor om summor, och vilken nationalitet den möjlige köparen har, möttes med "inga kommentarer".

Klart var dock att ingen byggde bilar den här dagen.

– Men personalen är här, säger Eric Geers till TT.

– Det blir ingen produktion under tisdagen och onsdagen heller. Men då får personalen stanna hemma.

Riksgälden tiger om utvecklingen i Saab-affären.

– Vi jobbar intensivt med Saabärendet. Det gjorde vi förra veckan, vi gjorde det under helgen och vi gör det nu också, säger Unni Jerndal, kommunikationschef hos Riksgälden.

– Men vi ger oss inte in och kommenterar olika uppgifter som dyker upp.

Inte heller vill Riksgälden kommentera att Saab vill sälja fastigheter och mark, som ingår som säkerheter för de lånegarantier hos EIB som Riksgälden gett.

"Saab kommer sannolikt att överleva den akuta likviditetskrisen, men måste bredda sitt ägande, få en ny vd och bli tydligare på att kommunicera. Och det snabbt", skriver tjänstebilskonsulten Ynnor i ett pressmeddelande.

Enligt Ynnor, som fungerar som konsult på marknaden för tjänstebilar, är det ingen fara att köpa Saab till företaget så länge handlarna garanterar restvärdena.

TT