Dubbfritt – en dubbel succé

Förbudet har gett klirr i statskassan – och bättre luft

Foto: LOTTE FERNVALL
många kör ändå Habib Abedi, 46, har sin butik på Södermalm. Han tycker att dubbdäcksförbudet är dåligt. ”Många kunder har svårt att ta sig hit. Det märks, vi har fått färre kunder än tidigare. Å andra sidan är det många som struntar i förbudet och kör hit ändå.”
MOTOR

Facit efter första vintern med dubbdäcksförbud:

197 bilister åkte fast.

– Böterna ligger på 1 000 kronor, så det blir en hel del pengar till statskassan, säger Carl-Gustaf Wrangel, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Som första stad i landet införde Stockholm dubbdäcksförbud på den hårt trafikerade Hornsgatan i januari 2010.

Några särskilda kontroller för att upprätthålla förbudet har egentligen inte genomförts, enligt Carl-Gustaf Wrangel.

– De flesta som bötfällts har i första hand upptäckts i samband med andra kontroller, exempelvis nykterhetskontroller, säger han.

Förbudet infördes för att förbättra luftmiljön. Hornsgatan har under många år varit en av de mest förorenade i Stockholm, med skyhöga halter av avgaser och farliga mikropartiklar som bland annat rivs upp av dubbdäcken.

”Betydligt lägre halter”

Och dubbförbudet verkar ha haft effekt.

– Halterna är betydligt lägre nu än vad de varit tidigare, säger Christer Jansson, miljöutredare på Stockholms kommun.

Mängden partiklar från dubbslitage minskade med 40 procent.

Trafiken på Hornsgatan minskade med en fjärdedel

Andelen bilar med dubbdäck har minskat från 70 till 40 procent.

Snön skyddar gatorna

– Det här har absolut varit en framgång, för luftmiljön naturligtvis, men också om man ser till en rad andra miljöaspekter som minskad bränsleförbrukning,

säger Christer Jansson.

Nu är det emellertid inte alldeles säkert att minskningen av partiklar enbart beror på dubbförbudet. Det kan även förklaras med den stränga vintern och all snö och is som skyddat gatorna från slitage.

Trots att årets extrema väder, med ihållande vinterväglag från november till mars, har polisen inte märkt av några större problem i trafiken.

– Nej, det skulle jag inte säga. Inga alarmerande effekter i alla fall, säger Carl-Gustaf Wrangel.

Det finns förslag om att införa dubbförbud i stora delar av innerstaden, men inget beslut har ännu tagits.

FAKTA

Dubbdäck tillåtna till den 15 april

Tillåtna 1 oktober till 15 april.

Undantag är om det befaras bli vinterväglag under annan tid på året.

Vinterväglag är om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Böter: 500 kronor om du kör med dubbdäck på sommarväg. Källa: Transportstyrelsen