På jakt efter fyra bubblor

Ulf vill ha alla årsmodeller från 1950–1975

1 av 28
MOTOR

Det är inte svårt att hitta till Ulf Andersson, 53, i Valbo.

Inte om man vet vad han samlar på.

– Om du ser en massa folkabubblor i trädgården så har du kommit rätt, säger han.

Med 21 miljoner tillverkade och 65 årsmodeller att välja på torde folkabubblan vara den perfekta samlarbilen. Det finns en del att välja på. Ulf Andersson har samlat på sig ett 50-tal. Hittills. Och då är samlingen ändå inte komplett. Målet är att ha alla årsmodeller från 1950–1975. Fyra saknas.

”De är rätt vanliga”

– Nu letar jag bara efter årsmodell 51, 52, 53 och 63. De tre tidiga har delad bakruta och kan vara svåra att få tag på. Årsmodell 63 ser ut som folk minns att folkorna såg ut. De är rätt vanliga så den ska inte vara så svår att få tag på, säger han.

Egentligen var det väl oundvikligt. Pappan körde folka. Och första leksaksbilen var – en bubbla.

– En liten blå leksaksfolka från Dinky Toys. Den har jag kvar. Den är en av mina favoriter.

Riktig fart tog samlandet när han fick körkort. Då började han aktivt leta efter bortglömda pärlor och köpa på sig bil efter bil.

– Jag såg en 57:a i en loge 1985. Sen frågade jag ägaren en gång varje år om jag fick köpa den, men fick alltid nej till svar. Men så, 2003, ändrade han sig till sist.

Lätta att reparera

Folkabubblorna är enkla, robusta konstruktioner, lätta att reparera.

Ofta räcker det att byta batteri och motorolja för att få i gång dem – även efter decennier i någon gammal lada.

– Jag föredrar ett patinerat bruksskick, så som de var.

Men Ulfs folkafeber stannar inte vid riktiga bilar. Ett helt rum i villan är fyllt med VW-grejer: från legobubblor till folkawhiskey. 1 500 mer eller mindre fantastiska bubblafynd från hela världen.

Det säger sig självt att Ulf lägger all ledig tid på bilarna. Resten av tiden jobbar han som lärare på en yrkesskola. Fordonsutbildning, såklart.

– Självklart. Bilar är det bästa som finns.

FAKTA

om bubblorna

Namn: Volkswagen typ 1.

Smeknamn: bubbla, bagge eller folka.

Fler namn: Hitlersläde (Danmark), boble (Norge), kupla (Finland).

Tillverkad: 1938 till 2003.

Konstruktör: Ferdinand Porsche, på uppdrag av Adolf Hitler.

Konstruktion: svansmotor, bakhjulsdrift, torsionsfjädring.

Motoreffekt: 25–50 hästkrafter.

Ovanlig detalj: vindrutespolning drivs med tryckluft från reservdäcket.

ARTIKELN HANDLAR OM