Nu trålar bängen – tyskt

1 av 12 | Foto: Foto: Volkswagen Personbilar
BLÅGUL TYSK Så här ser den ut – den nya tyska svenska polisbilen, Volkswagen Passat. Den finns också i en civil version som ska vara omöjlig att upptäcka. På den är alla antenner och annat polisiärt gömt.
MOTOR

Senaste polisnytt:

Sverige köper in nya polisbilar.

Snart får du åka tyskt på väg till arresten.

Under många år kunde buset se fram mot att få åka tryggt och svenskt.

Men nu är det slut på det.

Visserligen kommer åtskilliga Volvo och Saab-bilar att rulla några år till.

Men när polisen gjorde sin senaste beställning valde man bort Volvo och Saab. Särskilt Saab eftersom den fabriken inte tillverkar just nu.

I stället gick ordern, på i första hand 50 bilar till tyska Volkswagen Passat.

Satsar fullt ut

Bilen har visserligen redan funnits några år i den svenska polisbilsflottan tillsammans med Volvo V70 och Saab 9-5.

Men nu har polisen valt att satsa helt och fullt på Tyskland.

Passaterna kommer både som vanliga polisbilar och som civilbilar. Du har inte en chans att upptäcka civilbilen. Alla antenner och annat polisiärt är gömt. Blåljusen är baserade på led-teknik som inte avslöjar något förrän allt är för sent.

Scania-Vabis först

Men svenska polisuniformer i utländska bilar är inget nytt. Folkvagnsbubblor, folkabussar, Oplar och en massa andra utländska bilar har jagat bovar i Sverige sen den första piketen, en Scania-Vabis rullade ut på Stockholms gator 1913.

Här visar vi ett litet urval av Sveriges omfattande polisbilshistoria.

PLYMOUTH VALIANT

l Plymouth Valiant var en verklig polisklassiker, stabil, rymlig och driftsäker. Många polismän på 70-talet föredrog Valianten framför andra bilar. Det fanns plats med hur mycket utrustning som helst i skuffen. Särskilda

batonghållare under framsätet, handbojshållare i dörrsidorna – kort sagt, en riktig polisbil. Radiobilens kejsare.

BUBBLAN

l Det här är väl kanske inte världens mest imponerande polisfordon. Men det kunde poliserna som tråcklade sig ur den lilla sardinburken dock vara. Motorn var på 50 hästar men bilen, som mest användes för patrullering, var rätt värdelös om polismännen fick för sig att trycka in en stor buse i baksätet. Trångt, liksom. Den sista levererades 1975. Det fanns även en sanslöst kultig cabb-variant på 50-talet.

PV 56

l 1939 kom PV 56, den första radiobilen. Den var ett tekniskt vidunder på sin tid – innan dess hade inga poliser kunnat kommunicera direkt med ledningscentralen, och

buset hamnade under en tid i ett strategiskt underläge.

Bilarna gick otroligt bra och många PV56 kördes också i taxitrafik.

SVARTA MAJA

l Svarta Maja – originalet från 1939. En strålande representant för 30-talets bilbyggarkonst. Denna Packard rymde elva polismän och gjorde tjänst i nära 20 år.

Efterhand kom de flesta av polisens svarta bilar att kallas just ”Svarta Maja”.

VOLVO DUETT

l Televerkets favoritbil passade också polisen. Polisens tekniker kom ofta farande i Duetter. Det fanns plats med hur mycket utrustning som helst i dem. Polishundarna fick också åka mycket Duett. De tillverkades fram till 1969, sen kunde man köpa dem för en spottstyver på överskottslagren. En tusenlapp brukade räcka.

VOLVO 240

l 140-seriens efterträdare. Liksom alla andra polisbilar var den med vid många dramatiska händelser. Och bisarra. Som den här gången då Lars-Inge Swartenbrandts – numera Lars Ferm – hustru försökte frita honom från fängelset i Hall. Senare försvann den svart/vita målningen och ersattes med den bisarra ”hockeyklubban – märkligt designade klisterstripes på vit botten. Detta designmässiga fiasko blev dock välförtjänt kortlivat.

AMAZON

l En svensk klassiker. Polisamazonen syntes bra, var snabb, elegant och respektingivande. Inte minst därför att bilen sig inte var så stor, vilket gjorde att poliserna såg ännu större ut än de egentligen var när de klev ur bilen. Polisamazonerna, som var i tjänst mellan 1958 och 1970, specialutrustades och valda delar av tekniken hamnade sen i de vanliga Svenssonamazonerna.

PORSCHE

l Snyggaste polisbilen någonsin. När hastigheterna ökades på

vägarna gällde det för polisen att hänga med. Lösningen hette

Porsche 911 och 912. Man kan tänka sig att en del kollegor blev gröna av avund när de utvalda fick dra i väg med de första vidundren 1965. De kom upp i 210 knyck. På den tidens vägar...

VOLVO 164

l Om Volvo 140 var bilen som passade alla lika bra –

Svensson, biltjuvar och poliser – så var 164 lyxvarianten, i huvudsak förbehållen polisbefälen. Volvos försök att sno åt sig en och annan Mercedes-kund tillverkades mellan 1969 - 1975. En törstig pjäs med god komfort.

OPEL KAPITÄN

l Opel Kapitän köptes in i stort antal under 60-talet. Här har en ryckt ut till det brutala trippelmordet i Handens centrum 1967 då en väktare och två polismän mejades ned med kpist. Men bilarna blev aldrig särskilt populära och ersattes snart av succébilen Plymouth Valiant.

DODGE CORONET

l Denna Dodge Coronet från 1952 torde vara en av de häftigaste polisbilar som någonsin jagat busar i det här landet. Kolla in kromen, grillen, formerna. Sedan polisen kört slut på Coroneterna hamnade en del av dem hos landets raggargäng – där deras forna förare i bland kunde återuppleva den gamla bekantskapen.

Svante Lidén

ARTIKELN HANDLAR OM