Ur-Saaben är räddad - tack!

Robert Collin: Nu gäller det att hålla museet vid liv

MOTOR

Saab-museet är räddat!

Det blir kvar i Trollhättan, där bilarna hör hemma.

Kommunen med bidrag från Saab AB (flygplanstillverkaren) och från tidigare ägaren Wallenberg-familjen bjöd högst, 28 miljoner kronor för samlingen som alltså inte skingras.

Men det var nära ögat.

Aftonbladets Robert Collin.

De helt osentimentala konkursförvaltarna ville sälja till högstbjudande, antingen hela samlingen eller bil för bil.

Och de fick in över 500 bud från samlare både i Sverige och utomlands. Från alla kontinenter.

Andra känner stolthet

Jag har redan skrivit flera gånger om eländet och kommentarerna har inte dröjt. Där har förstås varit de som liksom jag kände att bilarna borde bevaras där de hör hemma, men också de som skadeglatt ansett att "skiten ska bort!".

Och nu ställs kommunens engagemang för att rädda bilarna kvar i stan självklart mot skola och vård.

Men hur fattigt kan Sverige bli innan vi utplånat oss till döds? Andra länder känner stolthet över sitt arv och satsar på kulturen. Bara i Sverige är vi stolta om allt suddas ut.

Är bilhistoria

Saab har en viktig plats i bilhistorien. Saab var bland de första tillverkarna som ägnade möda åt att minska luftmotståndet, för att kunna driva bilarna med små bränslesnåla motorer. Och Saabs motorgeni Per Gillbrand var först med att utnyttja turbon i en produktionsbil. Halvkombin, strålkastartorkaren, nackskydd, framhjulsdrift... Raden innovationer som då var udda men som nu är självklara uppstod i Trollhättan när kluriga gubbar fick fritt spelrum. Och var Saab inte först så var trollhättingarna i varje fall extremt "early adopters" som det heter numera, tidiga att anamma de nya tankarna.

Saab har betytt mycket mer för Sveriges image utomlands än vad de flesta svenskar förstår. Och - faktiskt - för bilutvecklingen.

Nu är märket slaget i spillror. Då är det viktigt att inte också radera bort minnet av en industriepok.

Vårda bilarna

Tack Trollhättan, tack Saab AB och tack Wallenbergs för att ni inte lät konkursförvaltarna skingra arvet efter Saab.

Nu gäller det att hålla museet med sina 120 bilar vid liv. Här har kommunen tagit huvudansvaret tillsammans med Västra Götaland-regionen. Vi får hoppas att det blir en långsiktig satsning. Men det blir nästa fråga. När det gäller Saab har vi vant oss med att ta en dag i sänder.