Vingelvarnare kan öka risk för olycka

Men Volvo XC60 klarar sig bäst i undersökning

Volvo XC60, ligger bäst till av bilar med moderna säkerhetssystem enligt en ny undersökning. Foto: PER BJÖRN
MOTOR

Säkerhetselektroniken gör inte bilarna säkrare. Ny statistik från USA visar att bilar med vingelvarnare är inblandade i fler olyckor. Enda undantaget: Volvo XC60.

I vindrutan, nakom backspegeln, sitter det som styr mycket av Volvos system.

Vingelvarnare, laneassist - systemet har många namn. Varje biltillverkare kallar det för något eget, men poängen är att göra din körning säkrare. Vingelvarnaren säger till när du är på väg att vandra över mittlinjen, antingen med ett pip eller som hos, bland annat, BMW med ett subtilt vibrerande i ratten som ska göra dig uppmärksam på att du är på väg över i fel fil. Idag finns det också, exempelvis hos Volkswagen, möjligheten att bilen faktiskt styr själv en stund innan den märker att ingen håller i ratten och säger då till.

Buick och Mercedes ökar mest

Nu visar siffror från amerikanska Highway Loss Data Institute (HLDI), en del av Insurance institute for highway safety, att bilar utrustade med något av de här systemen har varit inblandade i fler olyckor än bilar utan motsvarande system. Statistiken kan inte förklara varför utan bara konstatera faktum. Utmärkande i undersökningen var Buick och Mercedes, som visade störst ökning i antal anmälda olycksfall. Organisationen bakom siffrorna, HLDI, vill samla in mer information för att kunna förklara det märkliga faktumet. HLDI spekulerar i att kamerorna som styr systemen inte är förfinade nog, att de ibland har svårt att läsa vägmarkeringar som är slitna eller otydliga. Men tror inte att det är hela förklaringen. Man kan misstänka att många förare i USA, där det numera krävs små texter på kaffemuggarna som varnar för att kaffet är varmt, faktiskt inte riktigt har fattat att bilen inte styr sig själv. En övertro till systemet helt enkelt. Att systemet gör mer skada än nytta när det invaggar föraren i en falsk känsla av säkerhet.Nu väntar vi med spänning på grupper som går samman för att stämma Audi, BMW och VW för att bilarna krockar. Kanske kommer det varningstexter på ratten snart, av typen "Den här bilen styr inte sig själv - håll i ratten."

XC60 bäst

Enda bilen som klarar sig bra i statistiken är Volvo XC60, som ligger absolut bäst till av bilarna med moderna säkerhetssystem. Lägg därtill att XC60 har City Safety, systemet som ska förhindra kökrocker, så kanske vi har en förklaring till Volvos överlägsenhet. Det gissar HLDI i alla fall. Volvos system har också tydligt minskat modellens inblandning i frontkrockar jämfört med andra stadsjeepar i samma storlek, slår HLDI fast.

ARTIKELN HANDLAR OM