Jeep Cherokee nära välta i test

Stämplas som livsfarlig av biltidningen Teknikens Värld

Stadsjeepen Jeep Cherokee går upp på två hjul och är nära att välta, redan vid 63,5 km/tim, i tidningen Teknikens Världs undanmanöverprov. Foto: Teknikens Värld
MOTOR

Biltidningen Teknikens Värld avslöjar allvarliga brister hos Jeep Cherokee, en av världens mest sålda stadsjeepar.

Vid ett undanmanöverprov är bilen nära att välta.

Efter diskussioner med tillverkaren Chrysler har testets gjorts om, flera gånger. Med nedslående resultat.

– Trots antisladd- och antivältsystem uppvisar Jeep Grand Cherokee livsfarliga välttendenser i låg hastighet. Ett sådant uppträdande är helt oacceptabelt 2012, säger Teknikens Världs Linus Pröjtz.

Undanmanöverprovet är det som i folkmun blivit känt som älgtestet, efter att Aftonbladets Robert Collin välte med Mercedes A-klass 1997. En händelse som gav eko, inte bara i bilvärlden utan också fick ett stort genomslag i medierna. Händelsen orsakade Mercedes miljarder i förlorade intäkter och kostnader för att omkonstruera bilen. Det banade också väg för antisladdsystemet esp.

Nära välta - i låg fart

I ett identiskt test, där man alltså gör en undanmanöver liknande den som sannolikt görs när en älg, eller någon annan fara, plötsligt dyker upp på vägen, går Jeep Grand Cherokee upp på två hjul och är nära att välta - redan vid den förhållandevis låga hastigheten 63,5 km/tim.

– Om inte vår professionella testförare hade reagerat så snabbt hade Jeep Grand Cherokee vält. Bilens uppträdande är livsfarligt för en vanlig bilist, säger tidningens chefredaktör Daniel Frodin.

Som jämförelse kan nämnas att bilar i samma storlek och av samma biltyp, exempelvis Volvo XC90 eller BMW X5, klarar 70 kilometer i timmen med marginal och utan tendens att vilja välta.

Att stadsjeepar gärna välter var ett stort problem under 1990-talet i USA, när exempelvis tillverkaren Ford skyllde på däcktillverkaren Firestone, vars däck var standardmonterade på Fords stadsjeepar och pick-uper. Dessa händelser hade Volvo i sin tur med sig när det var dags att utveckla XC90.

Uppenbarligen har inte alla biltillverkare lärt sig läxan.

Chrysler misstänkliggör testet

Chrysler (som äger Jeep) svarar med att Teknikens Värld har lastat bilen över sin förmåga och att testet är extremt och inte godkänt av någon säkerhetsorganisation, men meddelar att man tittar på omständigheterna för att förstå Teknikens Världs påståenden. Chrysler har försökt upprepa testet men utan att ha fått samma resultat.

Teknikens Värld svarar i sin tur med att bilen lastas enligt uppgiften för maxlast i det svenska registreringsbeviset, att däckens lufttryck enligt tillverkarens anvisningar och att alla genomförda älgtest med Jeep Grand Cherokee har bilen antingen gått upp på två hjul och varit nära att välta eller krängt av däcken från fälgarna.

Sedan första testet utfördes, då det farliga beteendet först upptäcktes, har Teknikens Värld upprepat manövern på totalt tre olika bilar, med sju punkteringar som resultat.

Tidningen vidhåller att Jeep Cherokee är en farlig bil och avråder från köp innan Jeep/Chrysler åtgärdat problemet. Se Teknikens Världs tv-klipp här. (Öppnas i nytt fönster.)