Audi R8 - nu med extra allt

Supersportbilen uppdateras med varsam hand

1 av 5
Audi R8 V10 Plus
MOTOR

Audis supersportbil har fått sig ett diskret ansiktslyft. Den största nyheten finns dock under huven på nya toppmodellen R8 V10 Plus - nu med 550 hästkrafter. Audi håller alltså liv i sin supersportbil ett tag till.

Audi R8 ser ut som en superbil, men skiljer sig lite från sina vassa konkurrenter. På vanlig väg känns den som vilken Audi som helst att köra. Smidigt och enkelt, till och med att backa är förhållandevis lätt jämfört andra superbilar. Lättkörd och smidig låter kanske tråkigt, men det är faktiskt precis tvärt om. På redaktionen är vi många som uppskattar kombinationen av trygg banracer och iögonfallande boulevardposör.

Efter sex år är det dags att uppdatera bilen och som vanligt sker det på klassiskt Audi-vis - det är alltså omöjligt för den oinvigde att se någon skillnad. Även den invigde får svårt att se en förändring. Men det som är nytt är LED-lyktor med integrerade blinkers och ny design av området runt stötfångarna. Utvändigt. Under skalet har det hänt lite mer: En ny S-tronic växellåda med dubbelkopplingsteknik och framför allt Plusversionen av R8 V10 som nu ger 20 hästkrafter extra. Lite som en plusmeny på McDonalds alltså.

Toppmodellen R8 V10 plus kommer att kosta från 1 675 000 kronor, men räkna med en betydligt högre prislapp i slutänden. Audis lista över extrautrustning är lika lång som priserna är höga. Den trimmade V10-motorn levererar nu 550 hk, ett maximalt vridmoment på 540 Nm och en noll-till-hundra-tid på 3,5 sekunder. Till skillnad från den "vanliga" V10-motorn som bara gör noll till hundra på 3,6 sekunder...

"Standard-V10-modellen" kommer även framöver att finnas i den under sommarhalvåret svårslagna Spyder-versionen, något som V10 Plus inte gör.

Det är dock inte bara toppversionerna som förfinats. Instegsversionen med V8 har en motor på 4,2 liter som ger 430 hk, ett maximalt vridmoment om 430 Nm som gör att bilen sprintar 0-100 på 4,3 sekunder och når en toppfart på 300 km/tim.

Priserna börjar på 1 175 000 kronor för V8-versionen med manuell växellåda. Spyder-versionen kostar 1 305 000 kronor. V10 börjar på 1 525 000 med S-tronic växellåda som standard respektive 1 655 000 kronor i Spyder-utförande.

ARTIKELN HANDLAR OM