Svenskarna usla på rondellkörning

Men norrmännen sägs vara ännu sämre...

Höljt i dimma? Mer än varannan bilist blinkar inte när de svänger eller byter fil, så svenskarna får lågt betyg.
MOTOR

Det byggs allt fler rondeller. Men det är lite si och så med hur vi kör i dem. Många bilister slarvar både vad gäller uppmärksamhet och blinkers.

När det gäller rondellkörning får svenska bilister betyget 2+ på en femgradig skala av Jon Stenbeck på Motormännen.

Mer än varannan bilist blinkar inte när de svänger eller byter fil, i synnerhet under rondellkörning, enligt en undersökning som Motormännens riksförbund gjorde 2010.

– Och det lär inte ha blivit någon förbättring sedan dess, säger Stenbeck.

Greger Nilsson, trafikpolischef i Lund, konstaterar att många bilister byter fil i rondeller utan att se efter att det är fritt fram och inte blinkar i tid.

– Men rondellerna är ändå betydligt säkrare än vanliga korsningar. Och sker det olyckor så leder de oftast bara till plåtskador, konstaterar han.

I en forskningsrapport om de folkliga stämningarna i de värmländska gränskommunerna Eda och Årjäng, två verkliga metropoler för köpglada norrmän, hävdar lokalbefolkningen att norska bilförare inte kan köra i en rondell.

– Men det är säkert bara tomt prat. Mitt intryck är att norrmännen snarare kör bättre i rondeller än svenskar, säger en av rapportförfattarna, sociologen Eva Olsson på Karlstads universitet.

FAKTA

Så kör du i rondellen

En trafikrondell heter egentligen cirkulationsplats. Rondellen är ytan i mitten av cirkulationsplatsen.

Det finns tre specialbestämmelser för cirkulationsplatser: trafiken går alltid motsols, företräde ska ges fordon i rondellen och där råder parkeringsförbud.

Till det kommer vanliga trafikregler: anpassa hastigheten, var uppmärksam och blinka inför filbyte och avkörning.

Blinksignaler då man kör in i rondellen för att tidigt visa vart man är på väg – särskilt en liten enfilig rondell – rekommenderas.

TT