Sämst däck vinner med ny EU-regel

Märkning passar inte länder med minusgrader på vintern

MOTOR

Däck är en svart marknad. Eller om man ska vara snäll en grå zon.

Så här ser EU:s märkning ut.

Konsumenterna har varit hänvisade till reklamen och gummigubben, som ­kanske inte alltid är hundra procent objektiva, eller till ­tidningarnas däcktester.

Nu har EU bestämt att det ska bli ändring och inför en obligatorisk däckmärkning från den 1 november.

Först handlade det enbart om en miljömärkning, där EU ville deklarera buller och rullmotstånd. Buller utanför bilen, och rullmotståndet är ju ett mått på bränsleförbrukningen.

Däckbranschen själv la till ett bromsprov på våt asfalt, en av de viktigaste egenskaperna när det gäller säkerhet.

Etiketten liknar den som redan finns på kylskåp och andra vitvaror. Rullmotstånd och bromsgrepp graderas i skalan A till G där A är bäst och G sämst och D är en skiljelinje som inte används.

Bullret skrivs ut i decibel och ett, två eller tre ljudvågor.

Våt väg och is - helt olika

Etiketten är som så mycket annat inom EU anpassat för de stora marknaderna, och passar inte riktigt länder med minusgrader på vintern. Bromsförmågan på våt asfalt är en egenskap som står i rak motsats till greppet på is.

Ett vinterdäck som får högt betyg i bromsning på asfalt är med all sannolikhet dåligt på svensk vinterväg.

Hur det ska gå till att få svenska bilister att förstå att vinterdäcket med det sämsta betyget är det säkraste och bästa på vintern återstår att se.

En förhoppning är att etiketten görs om inom ett par år, och att vinterdäcken får etiketten kompletterad med bromsprover på is.

Men till dess gäller det att vara pedagogisk: Sämst däck vinner, låter som en bra devis.

ARTIKELN HANDLAR OM