Citroënarbetare hotar med krig

Vrede efter nedläggningsbesked

Protester mot nedläggningen av fabriken i Aulnay. Foto: SCANPIX
MOTOR

Det osar av vrede hos bilarbetarna på Citroëns fabrik i Parisförorten Aulnay efter nedläggningsbeskedet.

– Vi tänker ställa till med krig.

– Folk gråter därinne.

Arbetarna ger inte sig utan kamp.

Protester på bilsalongen i Paris på söndagen. Foto: AFP

Klockan 14.37 går det tidiga skiftet av och det sena kommer. Många av arbetarna kommer i bussar till den jättelika fabriken i Aulnay-sous-Bois, nära Charles de Gaulle-flygplatsen. I juli kom beskedet att ledningen för PSA Peugeot Citroën bestämt att fabriken med omkring 3 400 anställda ska bomma igen 2014.

– Det blir krig. Vad återstår om de stänger fabriken. Jag får bli tjuv i tunnelbanan. Jag kan ju inte låta barnen svälta, säger Muhammed Elhgri som jobbat där i 15 år.

Stor demonstration

Nasser Moussaoui, med tio år på företaget, tycker att både ledningen och regeringen sviker.

– Med tre miljoner arbetslösa finns inga jobb för oss. Vi har gett företaget och staten vinster, men nu bryr sig ingen om oss, säger han.

De fackliga organisationerna manar till kamp. Baih Abdallah delar ut flygblad om en lokal manifestation. Nästa tisdag, den 9 oktober, trummas det för en stor demonstration i flera franska städer.

– Om vi är enade måste de lyssna, säger han.

Akut läge

Men koncernchefen Philippe Varin har inga planer på att ändra sig. Han pratar om PSA:s plan, den som presenterades i somras och som innebär att totalt 8 000 jobb ska bort i Frankrike där koncernen sysselsätter nästan 100 000 personer. En nödvändig strukturell förändring, enligt Varin, som möter TT på bilsalongen i Paris.

– Jag förstår att det var en chock för alla. För regeringen, för allmänheten och för våra anställda. Vi tycker inte om att stänga fabriker.

Men läget är akut, anser han. PSA:s beroende av en fallande Europamarknad kräver åtgärder. Första halvåret var förlusten nästan sju miljarder kronor. Försäljningsraset i Europa i år är på över 13 procent.

Varin vill se nya regler som minskar kostnaderna för arbetskraft i Frankrike. Liknande tongångar har hörts från Renaultchefen Carlos Ghosn.

– En del sociala avgifter skulle kunna finansieras av andra än företagen, säger PSA-chefen.

Varin lyfter också fram att den franska biljätten ska försöka locka annan verksamhet till fabriken i Aulnay så att det blir nya jobb för de uppsagda.

Överger franskt

Fackliga argument mot en stängning går ut på att bolaget har miljarder i kapital som kunde användas tills försäljningen vänder uppåt.

– De bara skor sig själva och göder aktieägarna, medan arbetarna kastas ut på gatan. Om lönerna varit högre hade fler fransmän kunnat köpa bilar, säger Michel Ducret, ansvarig för bilindustrifrågor på det franska facket CGT, som vägrat skriva under ett avtal om frysta löner på en annan av PSA:s fabriker.

PSA siktar på att inom tre år ha över hälften av sin försäljning utanför Europa, mot 42 procent i dag. Koncernen har öppnat nya fabriker i Kina, Brasilien och Ryssland.

Byter till Toyota

Fransmännen har av tradition hållit på sina egna märken, men Thierry Morgand från Dunkerque, som i hela sitt liv kört Citroën, har tänkt om.

– Nästa gång blir det en Toyota. De skapar fler jobb i Frankrike än de franska tillverkarna, säger han.

Själv arbetar han som städare, men tänker vara med i demonstrationen den 9 oktober för att stödja industrin.

– Det är alltid folket som har fått igenom förändring i Frankrike, säger han.

FAKTA

Bilkrisen i Europ

Bilindustrin i Europa blöder, särskilt de sydeuropeiska volymtillverkarna.

Försäljningen av bilar i Europa har gått ner fem år i rad. Från omkring 16 miljoner bilar 2007 till uppskattningsvis cirka 12 miljoner bilar i år, enligt flera konsultfirmor. Man ser ingen ljusning förrän 2014–2015.

Överkapaciteten i den europeiska bilfabrikerna bedöms vara över 30 procent, enligt LMC Automotive.

Vid den förra krisen räddades flera biltillverkare av statliga lån. PSA fick låna tre miljarder euro. Flera länder införde kraftfulla subventioner för att få fart på försäljningen.

De fabriker som föll var Opels i Antwerpen, Fiats på Sicilien och Saabfabriken i Trollhättan.

Nu finns beslut om stängning av en Mitsubishifabrik i Holland, liksom Volvo Personvagnars och Pininfarinas fabrik i Uddevalla. Samt PSA-fabriken i Aulnay.

Den här gången väntas inga stora stödåtgärder från politikerna utan bedömare tror att det blir fler fabriker som kommer att slå igen.

PSA Peugeot Citroën är Europas näst största biltillverkare efter ettan Volkswagen. Koncernen skapades 1976 efter sammanslagning av Peugeot och Citroën. I fjol såldes 3,5 miljoner bilar, varav 2,1 miljoner var Peugeot. Marknadsandel i Europa är 11 procent.

PSA finns i 160 länder och har cirka 10 000 återförsäljare. Bilfabriker i Frankrike, Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien, Ryssland, Turkiet, Iran, Kina, Argentina och Brasilien. Över 200 000 anställda över världen. Ingick i våras en strategisk allians med General Motors för att utveckla och bygga bilar på samma plattform. Största enskilda ägare är familjen Peugeot med 25 procent och GM med 7 procent. Börsvärdet är drygt 2,7 miljarder euro, cirka 23 miljarder kronor. Koncernförlusten första halvåret i år var 819 miljoner euro, cirka 6,9 miljarder kronor.

TT