Mer miljö med mindre motor

Ford Focus med lilla bensinmotorn överraskar

1 av 3
MOTOR

Ford storsatsar på sin nya lill-motor och räknar med att var tredje Focus som säljs i Sverige ska drivas av den trecylindriga en­litraren.

Men är lilleputten bra nog?

Vi har sett snåla bensinmotorer med tre cylindrar i småbilar, men i en 1,3 ton tung kombi är det en ny upplevelse. Med nya 1.0 Ecoboost i en Ford Focus är det ­precis vad du får.

Enlitersmotorn utsågs i somras till Årets motor vid International Engine of the Year Awards och Ford vill att antalet fordon som kör omkring med den ska växa så det knakar. 2015 räknar man med att sälja 300 000 enlitersmotorer i Europa, ungefär 35 procent av företagets bensinmotorer.

Det är minst sagt en viktig ­lansering, som även ska dyka upp i Fords B-Max- och C-Max-modeller.

Liten skillnad

Den lilla bensinmotorn kommer i två styrkor med 100 respektive 125 hästkrafter. Jag provkör den starkare av de två i en Focus-kombi. Den kostar 10 000 kronor mer än den mindre varianten och ska vara marginellt törstigare – 0,51 liter per mil mot 0,49 för 100-hästarsmotorn.

Under de knappt 100 milen jag kör bilen hamnar förbrukningen i snitt på 0,68 liter per mil. Det är förstås långt över den angivna förbrukningen och innebär en skillnad på ungefär 17 liter under den körda sträckan. För en mellan­stor bensinbil är det ändå okej siffror.

Klarar vardagen

Motorns karaktär är över­raskande medgörlig. Trots att den lilla direktinsprutade turbomotorn kan antas behöva jobba riktigt hårt då och då blir körningen aldrig ryckig. Visst känns bilen trög ibland – allt annat vore orimligt – men den är aldrig påfrestande osmidig. Motorn ­jobbar bra på låga varv och det går utmärkt att ligga kvar länge på varje växel. Mer effekt kan vara kul – men för vardagskörning är det här allt som behövs.

Focus är en populär bil. Den har tappat lite i volym sedan i fjol, men är fortfarande Sveriges nionde mest sålda. Den senaste versionen, som lanserades i fjol, har vi testat flera gånger tidigare i Bil. Sammanfattningsvis är den mer mogen och välbyggd än föregångaren. Interiören är över­designad (direkt ful skulle vissa säga), men tydlig och jag har inga problem med den.

Avancerad teknik

Dessutom kan man med lite kryss i tillvalslistan bädda in sig i för klassen mycket avancerad säkerhetsteknik. Döda vinkeln-varnare i backspegeln, vingel­varnare som automatiskt styr in bilen i rätt fil och automatisk broms i hastigheter upp till 30 km/tim är några av finesserna. Dessutom spanar en kamera in hastighetsskyltar och andra vägmärken och visar dem i informationspanelen, praktiskt om man inte har varit tillräckligt uppmärksam.

Åkkomforten råder det delade meningar om och Focus har tidigare fått beröm för sköna stolar med bra stöd. Personligen skulle jag varna för att åka länge i den här bilen. Efter 10 mil är det ­obekvämt. Efter 30 har jag värk i svank, rumpa och lår. Vibrationer och stötar fortplantar sig upp genom stolen, svank­stödet är obefintligt och stolens inställningsmöjligheter dåliga om man inte vill betala extra.

Provkör först!

FAKTA

Pris: Grundpriset är 186 500 kr. Testbilen har utrustningspaket och tillvalsutrustning för ytterligare cirka 80 000 kr. Motor: 3-cylindrig bensin, 1,0 liter, 125 hk från 6 000 varv/minut, vridmoment 170 Nm vid 1500–4500 varv/minut. Förbrukning: 0,51 l/mil (bl). CO2: 117 g/km. Acceleration: 0–100 km/tim på 11,5 s. Toppfart: 193 km/tim. Längd/bredd/höjd: 456/182/151 cm. Tjänstevikt: 1 316 kg.

+ Snål, lättjobbad motor.

- Komforten.

= Reellt och tryggt alternativ till dieselbilen för den som vill köra snålt.

Niclas Vent

ARTIKELN HANDLAR OM