Kias garantier till Marknadsdomstolen

Maximal garanti endast om du är Kiatrogen

MOTOR

Biltillverkaren Kia kräver att kunderna gör service hos märkesauktoriserade verkstäder för att få sju års garanti på bilen. Annars får man nöja sig med tre.

Cecilia Gustafsson, presstalesman för Kia i Sverige. Foto: KIA

Nu drar landets bildelsgrossister Kias svenska importör inför Marknadsdomstolen.

– De är ensamma i Europa om ett sådant krav, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelgrossisters Förening (SBF), till TT.

– Inte ens Kia i Danmark, Norge och andra länder har ett sådant krav.

I hans ögon är detta ett konkurrensbrott.

EU har jobbat hårt och länge för att bilköpare inte ska tvingas hålla sig till märkesverkstäder och märkesdelar om man vill ha garantin i behåll. Man ska kunna använda en kompetent, fri verkstad och som kund utnyttja de fördelar konkurrens kan ge.

Så kan en köpare av Kia också göra, om man väljer treårsgarantin. Men för sju år måste man vara Kiatrogen.

– Kunden får välja, säger Cecilia Gustafsson, presstalesman för Kia i Sverige.

Kia har i sitt svar till Konkurrensverket, som i fjol avvisade grossisternas krav, påpekat att svenska fristående verkstäder generellt har sämre utbildad personal än verkstäder i övriga EU.

Kia har en stor andel privatköpare, snarare än företagskunder. Servicemarknaden för Kiabilar är enligt SBF cirka 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.

FAKTA

Fem dagars process mot Kia

Målet Sveriges Bildelsgrossisters Förening mot KIA Motors Sweden AB inleds i Marknadsdomstolen på onsdagen och pågår i fem dagar.

Rätten består av ordförande, viceordförande och fem särskilda ledamöter. En är jurist och övriga ekonomiska experter.

Marknadsdomstolen arbetar med den rättsliga bedömningen av konkurrensfrågor inom näringslivet.

I princip är förhandlingarna öppna för allmänheten, precis som i annan domstol.

TT