Över två veckor i bilkö - varje år

Rapport: Stockholmstrafiken sämst så in i Norden

Essingeleden genom Stockholm, en känd svag punkt och hårt trafikerad.
MOTOR

Stockholmstrafiken är tionde sämst i Europa. Bilisterna i huvudstaden sitter två och en halv vecka i bilkö per år.

Malmö är däremot en mönsterstad vad gäller trafikstockningar.

GPS-tillverkaren TomTom släpper nu sin andra kvartalsrapport Congestion Index” om trafiksituationen i Europeiska storstäder. Rapporten som är baserad på faktisk hastighetsdata identifierar och analyserar trafiken i mer än 58 större städer i Europa, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, de andra nordiska huvudstäderna liksom ett antal ytterligare större städer i Norden.

TomToms rapport visar att Stockholm var den tionde mest trafikdrabbade staden i Europa under det andra kvartalet 2012, vilket är en placering bättre jämfört med den föregående rapporten. Detta beror dock på att den nya rapporten har utökats med fler städer i Europa som exempelvis Istanbul, som toppar listan.

Restiden längst morgon och eftermiddag

Restiderna i Stockholm var i genomsnitt 30 procent längre än jämfört med restiderna när trafiken flyter fritt, så kallad ”free-flow”. Detta kan jämföras med 57 procent i Istanbul, 20 procent i Göteborg, 15 procent i Uppsala och 11 procent i Malmö.

Restiderna i Stockholm var hela 67 procent respektive 78 procent längre under rusningstrafiken på morgonen och eftermiddagen.

Göteborg är den tredje mest trafikdrabbade staden i Norden med i genomsnitt 20 procent längre restider. Malmö var bland de minst trafikdrabbade städerna både i Norden och Europa, och kom med sina 11 procent på 56:e plats i Europa.

96 timmar extra - per år

Datan visar även att den genomsnittliga extra restiden under rusningstrafik i Stockholm var 43 minuter och att en person som åker minst 30 minuter bil om dagen får sitta hela 96 timmar extra i bilen om året – det vill säga nästan två och en halv arbetsveckor. Detta kan dock jämföras med Istanbul där pendlarna har en extra restid på 64 minuter under rusningstrafik, vilket blir 118 timmar om året för den som åker minst 30 minuter bil om dagen.

För Göteborg var dessa siffror 29 minuter i genomsnitt och 74 timmar på ett helt år, för Uppsala 15 minuter i genomsnitt och 46 timmar på ett helt år, och slutligen Malmö med bara 10 minuter och 32 timmar på ett helt år.

Det totala genomsnittet för trafiken i samtliga undersökta städer i Europa visade ett stockningsindex om 23 procent – vilket innebär att restiderna tog i genomsnitt 23 procent längre än när trafiken flyter fritt.

FAKTA

Stockholm - sämst så in i Norden

De mest trafikdrabbade städerna i Norden, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå, under andra kvartalet 2012 var:

1.   Stockholm, 30 % (10 av 58)
2.   Oslo, 24 % (25 av 58)
3.   Göteborg, 20 % (37 av 58)
4.   Århus, 19 % (ny)
5.   Stavanger, 19 % (ny)
6.   Åbo, 17 % (ny)
7.   Köpenhamn, 17 % (45 av 58)
8.   Bergen, 16 % (ny)
9.   Helsingfors, 15 % (48 av 58)
10. Uppsala, 15 % (ny)
11. Trondheim, 14 %
12. Malmö, 11 % (56 av 58)
13. Odense, 10 % (ny)
14. Tammerfors, 8 % (ny)

De tio mest trafikdrabbade städerna i Europa, rangordnat utifrån genomsnittlig stockningsnivå, under andra kvartalet 2012 var:

1.   Istanbul, 57 %
2.   Warszawa, 45 %
3.   Marseille, 42 %
4.   Palermo, 40 %
5.   Rom, 34 %
6.   Paris, 34 %
7.   Stuttgart. 33 %
8.   Bryssel, 33 %
9.   Hamburg, 32 %
10. Stockholm, 30 %

Aftonbladet

ARTIKELN HANDLAR OM