Mercedes: AC:n kan fatta eld

Är beredda att vända sig mot EU-krav

Foto: Daimler
MOTOR

En ny sorts miljövänlig gas som ses som ett framtidsalternativ i luftkonditioneringar kan enligt Mercedes istället bli en dödsfälla. Nu vänder man sig mot EU som vill lagstifta om den nya gasen – och utvecklar ett helt eget system.

Det var efter en större återkallelse i höstas som Mercedes upptäckte problemen med den nya luftkonditioneringsgasen R1234-yf. Ett antal experiment senare där bilar började brinna gjorde att Mercedes drog slutsatsen att gasen var farlig och att man därmed inte kommer använda sig av den i sina bilar. I stället kommer man använda den tidigare gasen R-134a, skriver Auto Motor & Sport.

13 års nedbrytningstid

Men enligt ett EU-beslut från 2009 som trädde i kraft vid årsskiftet är utsläppsnivåerna för den gamla gasen alltför höga. Senast 2017 ska man ha infört nya luftkonditioneringar fullt ut och de biltillverkare som trotsar detta får böter.

Fördelen med den nya gasen är den väsentligt kortare nedbrytningstiden på 11 dagar – jämfört med R-134a som tar 13 år på sig att lösas upp i atmosfären. En annan fördel är att den nya gasen inte kräver några större ingrepp på nuvarande luftkonditioneringar.

Trotsar kravet

Mercedes trotsar nu EU-kravet och ämnar i stället utveckla en egen lösning. Bakom oviljan att införa den nya gasen är de experiment man utfört där bilar fattat eld efter att gasen spreds ut i motorrummet och antändes vilket i sin tur medförde att den giftiga gasen vätefluorid spreds från bilen.

Kemiföretaget DuPont svarade efter Mercedes tester på kritiken och hävdar att man ”fortsatt har förtroende för att produkten kan användas säkert som kylmedel”. Biljätten General Motors har efter Mercedes larm utfört egna tester, men har inte kunnat upprepa resultaten där bilarna fattade eld. Därför kommer man framöver införa gasen på kommande bilar, bland annat Cadillac ATS och XTS.

Koldioxid ett alternativ

Även Mercedes konkurrenter ställer sig skeptiska till gasen. Bland annat arbetar Volkswagen med att få fram ett alternativ med luftkonditioneringar med koldioxid, skriver Auto Zeitung. Även om utsläppen från sådana luftkonditioneringar är lägre än den nu bannade R134a så är dessa inte lika effektiva.

Av de bilar som i nuläget säljs eller snart kommer att säljas med den nya luftkonditioneringsgasen kommer Mazda (CX-5) Renault (elbilen Zoe), Subaru med modellerna XV och GT, dessutom kommer de nya versionerna av Impreza och Forester få R1234-yf. Toyotas lilla sportbil GT86 och Prius+ kommer även de ha den nya gasen, uppger der Spiegel.