Nya Porsche Panamera officiell

Längre och snålare

1 av 15
MOTOR

När Porsche presenterar sin senaste upplaga av direktörssedanen Panamera är det med flera nyheter i bagaget. V8:orna skrotas till förmån för snålare V6:or men mest skräller den genom att bli en – miljöbil.

Säg sportbilstillverkare och många tänker Porsche och Ferrari, men sedan introduktionen av suven Cayenne för drygt tio år sedan har de förstnämnda fått både kapital och försäljningsvolymer nog att våga bredda sig lite längre ut från de inkörda spåren.

Senast ut i trendbrytarvågen från Porsche är nya ansiktslyfta versionen av Panamera. Lagom till uppfräschningen av den lite udda designade sedanen har man valt att lansera märkets snålaste bil någonsin. Trots sina 416 hästkrafter ska bilen inte behöva mer än 0,31 liter per mil. Därmed klassas den inte bara som miljöbil även med de nya strängare reglerna, utan är med sina 71 gram koldioxid per kilometer även nära regeringens supermiljöbilsgräns på 50 gram per kilometer. Körd på enbart el kommer Panameran 3,6 mil innan det är dags att ladda bilen. Med lite tyngre gasfot kommer hybriden upp till 100 km/h på 5,5 sekunder till en toppfart på 270 km/h.

Snål dubbelturbo

Även V8:orna i Panamera S och 4S har sett vägs ände och har ersatts av 18 procent bränslesnålare V6:or med dubbelturbo. Som plåster på såren för att ha blivit av med cylindrarna ger motorn 20 hästkrafter mer, från 400 jämnt till 420 hk i treliterssexan. Den 4,8 liter stora V8:an kommer fortsatt att finnas i GTS och i Turbo-modellerna.

Att man väljer att släppa en snål laddhybrid och downsizade motorer i stället för större och smutsigare diton är ingen slump. Enligt EU-krav får en biltillverkare i genomsnitt inte släppa ut mer än 130 gram koldioxid, annars väntar dryga böter. Eftersom nya E-hybrid klarar en relativt låg gräns kan man därför tänja lite på gränserna för de lite råare versionerna som Panamera Turbo och Turbo S.

Mer benutrymme

Ett annat krav, men från helt annan ort, är en variant av bilen med längre hjulbas. För på den extremt lukrativa och framväxande lyxbilsmarknaden i Kina är det en sådan karosstyp som står högst på önskelistan. För att ge svar på tal kommer den 15 centimeter längre Executive-utgåvan av Panamera med särskild tanke på extra benutrymme. Luftfjädring borgar enligt Porsche för goda vägegenskaper utan att försaka komfort.

Lanseringen för nya Panamera är inräknad till juli i år.

ARTIKELN HANDLAR OM